Friday, December 30, 2011

برق گرفتگی هنگام استفاده از ماشین لباسشویی


چند روز پیش در جریان اجرای ممیزی داخلی بود که اعلام گردید، برای یکی ساکنین منازل کارگری یک کوره آجر پزی حادثه برق گرفتگی رویداده که بلافاصله به طرف محل حادثه که اطراف شهر بود حرکت کرده ، وقتی به محل رسیدم فرد برق گرفته در محل نبود، گویا وی را بلافاصله با خودروی شخصی به بیمارستان منتقل می کنند که متاسفانه این خانم بدشانس در اثر این برق گرفتگی جانش را از دست می دهد.

از قرار این خانم با یک دستگاه ماشین لباسشویی در رختشوی خانه مشغول شستشوی لباس بوده که دچار برق گرفتگی می شود. بنا به اظهار خانم های همسایه، ایشان در رختشوی خانه تنها بوده و هنگام وقوع حادثه فقط صدای جیغ متوفی، آنها را متوجه موضوع می نماید.

پس از شنیدن اظهارات همسایه ها و شاهدین به معاینه تاسیسات و تابلوی برق محل پرداخته و سپس ماشین لباسشویی را بررسی کرده و در شرایط خشک و مرطوب آن را آزمایش نموده و در نهایت مشخص گردید قسمت های فلزی در دسترس بدنه این ماشین لباسشویی ولتاژی حدود 105 ولت دارد. بدیهی است که این ولتاژ در شرایط مرطوب رخشتشوی خانه، بستر مناسبی برای برق گرفتگی می باشد.

به هر صورت عدم استفاده از سیستم ارتینگ استاندارد و عدم انجام سرویس دوره ای تجهیزات الکتریکی و از همه مهمتر عدم آگاهی کاربران از مخاطرات برق و نکات حفاظتی آن، از آن از جمله عوامل بروز این حادثه می باشد.

البته استفاده از پریز در داخل محیط مرطوب (لزوم استفاده از تجهیزات الکتریکی با آی پی حفاظتی مناسب ) نیز از موارد مشاهده شده نقص ایمنی بود.

No comments: