Sunday, April 27, 2008

مصرف نوشابه های انرژی زا که حاوی کافئین هستند برای کودکان خطرناک می باشند.


نوشابه انرژی زای رد بول در سال 1997 وارد بازار آمریکا شد. این نوشابه حاوی 66.7 میلی گرم کافئین بوده و شعار آن "افزایش تمرکز" و شبیه سازی متابولیسم بدن" بود. با این وجود شرایط از ان زمان تا کنون فرق گرده است.
بر طبق مجله میامی هرالد، نوشابه های انرژی زای موجود در بازار امروزه از قبیل Blow, Bawls, Monster, Rockstar, Pimp Juice, Dopamine, SoBe No Fear, و Spike Shooter حاوی 350 میلی گرم کوکائین یعنی میزانی برابر با 10 قوطی نوشابه هستند.( یک فنجان معمولی قهوه حاوی 100 میلی گرم کافئین است.)
انواع مختلف این نوشابه ها افزایش و فروش آنها از 3.5 در سال 2006 به 4.7 دلاردر سال در 2007 افزایش یافت که البته این امر موجب نگرانی متخصصان سلامتی شده است.

مطالعات نشان می دهند که وجود میزان بیش از کافئين در تغذیه کودکان موجب افزایش میزان ضربان قلب، استرس بیش از حد، خستگی، سردرد و عدم خواب مکفی می شود.
دکتر دینا سالوی دستیار مدیر اتاق اورژانس در بیمارستان کودکان جو دی ماگی در هالیوود در مقاله ای اظهار داشت که: کودکان بسیاری را داشته ایم که دچار حملات عصبی شده بودند. در اینگونه موارد یکی از سوالهای همیشگی ما درباره نوشیدن نوشابه ای انرژی زا است. من معتقد هستم که میان ضربان قلب بالا، استرس بیش از حد و مصرف نوشابه های انرژی زا رابطه ای وجود دارد.

گزارش جکسون از مرکز کنترل مسمومیتهای فلوریدا نشان می دهد که بین ماه های ژانویه 2007 و مارس 2008 39 فرد دز سنین 2 تا 20 ساله در معرض استفاده بیش از حد کافئین قرار داشته اند.
دکتر استیون ایپشالتز مدیر بخش کودکان در دانشکاه پزشکی میامی میلر به پدر و مادران یاد آور می شود که سیستم هضم در بدن کودکان متفاوت است। وی اظهار می دارد که: اگر شما یک شخص میان سال با وزن 200 پوند هستید یک بطری 8 اونسی از یک نوشیدنی که حاوی 250 میلی گرم کافئین است چندان خطرناک نیست اما اگر وزنتان 60 پوند ( هم وزن یک کودک) باشید این نوشیدنی بسیار برایتان خطرناک خواهد بود.
منبع : سايت ايران - ايران

No comments: