Friday, November 27, 2009

آثار بیولوژیک امواج رادیویی بر بدن انسان

با تشكر از آقاي مهندس سينا انصاري
انسان در معرض انواع میدان های الکترومغناطیسی ناشی از منابع طبیعی و مصنوعی است. این میدان ها باعث ایجاد میدان الکتریکی در بدن و تاثیر بر حرکت یون ها، ایجاد گرما، تحریک عصبی و عضلانی و انواع آثار گوناگون می شوند. آثار بیولوژیکی این امواج به شدت، فرکانس، شکل موج و زاویه بین میدان های اعمالی و میدان مغناطیس زمین و همچنین به پیوسته یا پالسی بودن آنی بستگی دارند. میدان های اکترومغناطیسی ناشی از وسایل معمولی در حد متعارف هستند و به نظر نمی رسد خطری برای انسان داشته باشند. اما نتایج تحقیقات انجام شده بر روی افراد خاص مانند پرسنل نظامی و یا افرادی که در نزدیکی ایستگاه های رادار، فرستنده های پر قدرت مخابراتی و رادیویی و پست های فشار قوی فعالیت و زندگی می کنند نشان می دهد که آثار زیانباری دارند و زندگی در نزدیکی آنها خالی از ریسک نیست. لذا محققین توصیه می کنند تا حد ممکن از چنین میدان هایی اجتناب شود.
**اثر امواج الكترومغناطیس بر رشد و تولید توكسین كلستریدیوم دیفیسیل
هدف: كلستریدیوم دیفیسیل (Closrtidium Difficile) عامل اتیولوژیك عفونتهای متعدد از جمله كولیت با غشای كاذب (Pseudomembranous Colitis) است كه اغلب با مصرف آنتی‌بیوتیكها ایجاد می‌گردد. با این حال، موارد بسیاری نیز بدون دخالت آنتی‌بیوتیكها گزارش شده است. همچنین این باكتری یكی از عوامل مهم عفونتیهای بیمارستانی است و به خاطر ایجاد مقاومت به انواع آنتی‌بیوتیكها مشكلات فراوانی را ایجاد كرده است. از این رو، دست امر پیشگیری و كنترل عفونتهای ناشی از Closrtidium Difficile به ویژه كولیت با غشای كاذب جلوگیری نماید. از آنجا كه اثرات بیولوژیك پرتوهای یونیزان بر سلولهای زنده از جمله سلولهای رویشی باكتریهای به طور دقیق مشخص نشده است. لذا تحقیق و بررسی در این خصوص بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر پرتوهای Short-Wave و Macro-Wave بر رشد و تولید توكسین از كلستریدیوم دیفیسیل طراحی و انجام شد. در این تحقیق از دو سویه Closrtidium Difficile یكی توكسی‌ژن و دیگری غیر توكسی‌ژن استفاده گردید. ابتدا از هر كدام به طور جداگانه كشت اولیه تهیه شد پس از آن در شیشه‌های 50 اونسی، 20 میلی‌لیتر محیط كشت وارد كرده و استریل گردید. سپس با كشت اولیه به نسبت 2 درصد تلقیح و به مدت 24 ساعت در شرایط بی‌هوازی و دمای 37 درجه سانتیگراد گرمخانه‌گذاری شدند. پس از آن در زمانهای مختلف تحت تابش مستقیم پرتوهای Macro-Wave و Short-Wave قرار گرفتند. همه محیطهای اشعه دیده و نیز كنترل (محیط اشعه ندیده) به مدت 4 روز گرمخانه‌گذاری شدند و پس از آن میزان رشد، تولید پروتئین و توكسیسیتی بررسی شدند. رشد باكتری با شمارش تعداد كلنی، مقدار پروتئین با روش براد فورد و توكسیسیتی با استفاده از كشت سلولی رده BK و لوپ گره شده شده ورده خرگوش انجام شد. نتایج نشان داد، اثر تابش پرتوهای Macro-Wave باعث حذف فعالیت سمی عصاره كشت می‌گردد. به عبارت دیگر بر تولید توكسین اثر كرده و مانع از تولید توكسین شده است. در حالی كه اسپورولاسیون را تحریك نموده و باعث می‌شود پساز 10 ساعت گرمخانه‌گذاری همه سلولها به اسپور تبدیل شوند. همچنین نتایج بررسی اثر پرتوهای Shore-Wave بر رشد و تولید توكسین از Closrtidium Difficile نشان داد، تابش مستقیم به این پرتو به مدت 30 تا 60 دقیقه باعث افزایش پایدار تولید توكسین به میزان 2 برابر می‌گردد. افزون بر این، تابش مستقیم پرتوهای Short-Wave به كشت 24 ساعته سویه غیرتوكسی‌ژن Closrtidium Difficile باعث تحریك تولید پایدار توكسین گردد. در هر حال، یافته‌های این تحقیق موید آن است كه پروهای Macro-Wave باعث حذف تولید توكسین از Closrtidium Difficile شده اما تولید اسپور را القا می‌نماید. در حالی كه اثر پرتوهای Short-Wave بر سویه توكسی‌ژن، تولید توكسین را القا كرده و آن را به سویه توكسی‌ژن تبدیل نموده است. **اثرات تابش امواج الكترومغناطیس ضعیف بر غدد تناسلی و باروری موش ماده
مقدمه: كاربرد و گسترش روز افزون وسایل و لوازم خانگی مولد میدان الكترومغناطیسی (یخچال، كامپیوتر، تلویزیون و ...) باعث توجه فراوان مراكز تحقیقاتی نظیر سازمان بهداشت جهانی به بررسی اثرات زیان بار آن بر سلامتی انسان شده است. در این مطالعه اثرات تابش امواج الكترومغناطیسی ضعیف بر غدد تناسلی و باروری موش ماده بررسی شده است.
روش كار: در این پژوهش تجربی با طراحی یك سیستم مولد میدان الكترومغناطیسی با شدت 15 گاوس به بررسی اثرات امواج مذكور بر غدد تناسلی و باروری موش ماده نژاد Balb/C پرداخته شده است. برای انجام كار موش های ماده باكره بالغ به مدت چهار روز و هر روز شش ساعت در سیستم مذكور تحت تاثیر امواج قرار داده شدند و تغییرات سطوح هورمونی FSH, LH، استرادیول و پروژسترون به روش رادیوایمنواسی بررسی و نیز به كمك مطالعات میكروسكوپی نوری و الكترونی گذاره، ساختار و فراساختار تخمدان ها و تعداد و انواع فولیكول های تخمدانی در موش های ماده تیماری و موش های ماده بالغ نسل اول، مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: یافته های حاصل نشان داد، میدان الكترومغناطیسی با شدت 15 گاوس بر وزن و اندازه تخمدان ها در موش های ماده تیمار شده و فرزندان نسل اول تغییرات معنی دار ایجاد ننمود. لیكن مطالعه آماری تعداد فولیكول های تخمدانی افزایش معنی داری را در موش های ماده تیماری نشان داد (P<0.05). ph="4.5">0.05). سیر نزولی تعداد باكتری تحت تاثیر امواج مایكروویو در محیط كشت با pH=4.5 به طور معنی داری سریعتر از محیط های كشت با pH های 5.5 و 6.5 بود (P>0.01). اسید استیك و اسید كلریدریك در pH=4.5 بر سیر نزولی تعداد باكتری تحت تاثیر امواج مایكروویو تفاوت معنی داری نداشتند (P>0.05). نتیجه گیری: نقش كلرید سدیم بر تاثیر ضد باكتریای امواج مایكروویو در شرایط مختلف متفاوت و متاثر از دیگر عوامل محیطی می باشد و برآیند اثر متقابل عوامل مختلف محیطی بر یكدیگر اثر باكتری كشی امواج مایكروویو را در یك محیط تعیین می كند. تحقیق حاضر نشان داد كه كلرید سدیم در غلظت مورد استفاد در مواد غذایی (0.5 تا 3 درصد) در محیطهای مایع تاثیر معنی داری در اثر ضد لیستریایی امواج مایكروویو ندارد. همچنین pH معمول مواد غذایی (7-5) تاثیر معنی داری بر تخریب لیستریامونوسیتوژنز به وسیله امواج مایكروویو ندارد. اما در pH های پایینتر (4.5( این اثر مشهود معنی دار می شود. هر چند در pH یكسان، اسیدهای آلی نسبت به اسیدهای معدنی حساسیت لیستریامونوسیتوژنز را در برابر حرارت بیشتر می كنند، این نكته در مورد حرارت دهی با امواج مایكروویو (شرایط مورد تحقیق) صدق نمی كند. به طوری كه در هر دو حالت (اسید استیك و اسید كلریدریك) سیر نزولی تعداد باكتری تحت تاثیر امواج مایكروویو مشابه بود.

No comments: