Saturday, January 30, 2010

دوربين تصوير برداري حرارتي ( ترموويژن )

كشف نقاط داغ ناشي از تلفات غير عادي عبور جريان در هادي ها ، اتصالات كليدها و كفشك بوشينگ ها به دليل ماهيت متغير جريان مصرفي و منحني بار و نيز تغييرات دماي محيط متناسب با فصل هاي مختلف سال و ساعات شبانه روز ، امري دشوار خواهد بود.
اتصالات سست و غير استاندارد ( مانند آلياژ نامناسب ، ساخت نامرغوب و شل شدن اتصالات در اثر لرزش ) در اثر عبور جريان به دليل ايجاد تلفات به شدت داغ خواهند شد. اين نقاط در آينده به سبب تنش هاي حرارتي ايجاد شده در طي زمان هاي متمادي و يا به دليل افزايش و رشد بار آتي دچار خرابي ، قطعي يا احتمالاً آتش سوزي خواهند شد و حتي در هنگام بهره برداري مي توانند مشكلات قابل توجهي براي اكاربران ايجاد نمايند. لذا كشف و پيدا كردن اين محل ها قبل از وقوع حادثه كه به آن (( سرويس و تعميرات پيشگيرانه و پيش گويانه PPM اطلاق مي گردد امري مهم خواهد بود زيرا علاوه بر پيش گيري از بروز حوادث جاني و مالي براي پرسنل بهره بردار ، از ايجاد صدمات جانبي ناشي از ذوب و سوختن محل اتصال و توقف ناخواسته تجهيزات شبكه توزيع و انتقال نيرو و در نتيجه خاموشي شبكه، جلوگيري مي گردد. دوربين هاي تصوير برداري حرارتي از طريق ترموگرافي با اشعه مادون قرمز ( دوربين هاي ترموويژن ) مي توانند به راحتي ميزان عيب موجود و روند پيشرفت آن را در تجهيزات و اتصالات مختلف بدون اجراي خاموشي در شبكه و حتي بدون هيچ گونه تماس فيزيكي تعيين نمايند. نمونه هايي از اين دستگاه ها را درشكل زير ملاحظه مي نماييد.
تجربه نشان داده است صرف هزينه جهت تصويربرداري حرارتي با دوربين هاي ترموويژن در صنعت برق بازگشت اقتصادي دارد و يك روش كاملاً اقتصادي و يكي از نيازهاي اساسي براي بهبود ايمني عمليات بهره برداري و تعميرات در شبكه هاي برق مي باشد.
امروزه بخش تعميرات اكثر شركت هاي برق در جهان اعتقاد زيادي به استفاده از ترموگرافي به عنوان يك برنامه پيشگيرانه ساليانه دارند و با انجام اين روش قابليت اطمينان شبكه هاي برق خود را افزايش داده و از بروز قطعي هاي ناخواسته و ايجاد انرژي توزيع نشده جلوگيري مي نمايند. امروزه دستگاه هاي ترموگرافي غيرتماسي در صنعت موجود مي باشند كه جهت كشف نقاط و اتصالات معيوب قابل استفاده هستند. نكته مهم در اين زمينه استفاده از دوربين هاي مادون قرمز با قابليت تصويربرداري ( ويژن ) مي باشد زيرا اندازه گيري نقطه به نقطه علاوه بر نياز به محاسبات ميزان صحيح دما از نظر جريان عبوري در هادي و نيز دماي محيط ، احتمالعدم هدف گيري صحيح در حدس نقطه داغ را نيز به دنبال دارد. در حالي كه مشاهده همزمان نقاط داغ به صورت دوربين مادون قرمز آن نقاط را به صورت مناطق با روشنايي و نور بيشتر نمايش داده و عملاً اتصالات سست در يك مسير طي شده از انواع اتصالات ، هادي ها ، بوشينگ ها وكليد ها را يك جا نمايش مي دهد. حال اگر مسير دچار اضافه بار باشد كليه المان ها به صورت يكسان داغ شده و مشكلي در تشخيص نقطه معيوب ايجاد نمي كند. به طوري كه كشف يك يا چند نقطه نوراني آن هم در يكفاز نشان از وجود محل هاي مستعد براي ايجاد خطا در آينده خواهد بود. لذا با اين تكنيك مي توان عملاً تعميرات پيشگيرانه را به انجام رساند.
با تشكر از شركت فن آوران مادون قرمز

No comments: