Monday, August 4, 2008

تركيبات نورتاب ( Photoluminescnce)

يكي از جديد ترين دستاوردهاي علم شيمي ، تركيبات نورتاب ( Photoluminescnce) مي باشند كه به علت اهميت و كاربرد زياد ( در صنعت ، هنر ، علائم ايمني و ... ) جايگاه خاصي را در جهان امروز پيدا كرده است. دانشمندان علم شيمي پس از سالها تحقيق بر روي كمپلكسهاي معدني پي به تركيباتي بردند كه الكترونهاي لايه والانس آنها در اثر قرار گرفتن در مقابل نور برانگيخته شده و به سطوح بالاتر انرژي ( Exited State) انتقال پيدا مي كنند و در زماني كه منبع نور قطع مي شود الكترونها با گذشتن از لايه هاي مختلف انرژي به حالت پايه ( Ground State) خود بر مي گردند كه اين عمل با ساطع شدن نور همراه است.
نسل جديد اين مواد تركيب خاصي از اكسيدهاي آلومينيوم مي باشند و در ساخت آن از هيچگونه مواد راديواكتيو و يا سمي نظير فسفر استفاده نشده است در نتيجه اين مواد سالها عمر كرده و جذب و نشر نور را به دفعات نامحدود انجام مي دهند و تماس با آنها هيچگونه ضرري ندارد.
كارشناسان ايمني شهرسازي ، بعد از وقوع حوادث طبيعي و غيرطبيعي استفاده از علائم راهنما و هشدار دهنده ساخته شده از تركيبات نورتاب را توصيه مي كنند.
اين علائم نور را جذب كرده و بدون نياز به منبع انرژي ساعتها از خود نور ساطع مي كنند و راه هاي خروجي ، محل تجهيزات اضطراري و نكات ايمني را در تاريكي مشخص مي كنند.
سازمان بين المللي كشتيراني (IMO) بر اساس استانداردها استفاده از علائم ايمني نورتاب را در كشتي ها و تأسيسات فراساحلي ( مانند سكوهاي نفت وگاز ) و شناورهايي كه بيش از 25 نفر خدمه دارند را از سال 1993 اجباري نموده است. در اكثر كشورهاي پيشرفته استفاده از اين علائم در ساختمان هاي بلند ، مراكز عمومي و مراكز صنعتي اجباري مي باشد.
براي اولين بار در خاورميانه شركت نورتابان شيمي شمال ، تحقيق بر روي تركيبات "نورتاب " را در سال 1382 شروع كرده و پس از انجام آزمايشات تخصصي ، محصولات متنوعي بر اساس استاندارد هاي بين المللي به بازار عرضه مي كند.
محصولات شركت عبارتند از : شيشه ، سراميك ، رنگ ، رنگدانه ، پلاستيك ، نشانه هاي اضطراري ، تابلو هاي راهنما ... ( كه همگي خاصيت نوردهي در تاريكي را دارا مي باشند )
با توجه به ساخت اين تابلوها در داخل كشور ، امكان چاپ علائم خاص به همراه نوشته به زبان هاي مختلف از جمله فارسي در ابعاد و تعداد مختلف در كوتاه ترين زمان ، ميسر مي باشد.
اين علائم به دفعات نامحدود نور طبيعي يا مصنوعي را در چند دقيقه جذب كرده و هنگام تاريك شدن محيط ، پس از گذشت 12 ساعت ، به تابش نوري برابر با mcd/m² 32/0 ( حداقل نوري كه توسط چشم انسان قابل رؤيت است ) مي رسد.

1 comment:

Anonymous said...

www.nasc.ir