Tuesday, November 10, 2009

خطوط هوايي عايق شده-بخش دوم

هادي روكشدار Covered Conductors
درحال حاضر جنس هادي درانواع مختلف هادي هاي روكش دار شبكه هاي توزيع از نوع آلومينيوم ، آلومينيوم آلياژي و يا آلومينيوم با مغز فولاد (ACSR) مي باشد ( در شبكه هاي فشار ضعيف از هادي هاي مسي نيز استفاده شده است ) . با وجود اين كه آلومينيوم به دليل وزن سبك به عنوان يك هادي مناسب به طور وسيعي درهادي هاي روكشدار مورد استفاده قرار مي گيرد ولي عواملي همچون افزايش استقامت مكانيكي و ممانعت از پارگي و خوردگي منجر به استفاده از آلومينيوم آلياژي در اين خصوص شده است . شكل دهي رشته هادي ها نيز يكي از مواردي است كه منجر به كاهش تاثيرات نامطلوب عوامل فيزيكي محيط بر روي هادي ها و نهايتاً خطوط مي گردد . استفاده از رشته هادي هاي شكل يافته به صورت فشرده و توليد هادي هاي كمپكت روكش دار از ديگر مواردي است كه ضمن بهبود شرايط مكانيكي هادي هاي فوق ، موجب سهولت توزيع حرارت در آنها شده و كاهش مقاومت الكتريكي را نيز بهمراه دارد .
هادي هاي روكش دار داراي يك روكش عايقي با ضخامت معين (بطور متوسط 3 ميليمتر) براي تمام رده هاي شبكه فشار متوسط تا 19/33 كيلوولت مي باشند . پس از ساخت هادي و كمپكت نمودن آن ابتدا يك لايه نسبتاً نازك از جنس نيمه هادي بر روي هادي كشيده شده و سپس با ضخامت معيني از مواد عايقي پلي اتيلن كراس لينك (XPLE) پوشيده مي شود . اين هادي ها در ولتاژ كاري 20 كيلوولت نسبت به برخوردهاي موردي بين فازها و فاز به زمين نقش عايقي را داشته و از ايجاد اتصالي ها ممانعت به عمل مي آورند . عايق اين نوع هادي ها غالباً به رنگ مشكي بوده و درمقابل اشعه ماوراء بنفش خورشيدي(UV) از مقاومت لازم برخوردار است . لايه نيمه هادي پوششي بر روي سطوح هادي ها در ولتاژ هاي 20 كيلوولت و بالاتر نقش شكل دهي ميدان را دارد . لازم به ذكر است اخيرا هادي هاي روكشدار در بعضي از شركت هاي داخلي درحال توليد مي باشد .
ويژگي هاي الكتريكي خطوط هوايي روكشدار
وجود پوشش عايقي در هادي هاي روكشدار موجب ايجاد ويژگي هاي الكتريكي خاص براي اين نوع هادي ها مي گردد كه از آن جمله مي توان به حفاظت در مقابل صاعقه ، تخليه هاي جزئي ، تغيير مقادير اندوكتانس و كاپاسيتانس خط و جريان شارژ به عنوان خواص الكتريكي دركنار موارد ديگري مانند حفاظت از اشخاص و تجهيزات متحرك در مقابل ولتاژ ، جلوگيري از استفاده غيرمجاز از انرژي الكتريكي ( سرقت برق در ولتاژ ضعيف )، جلوگيري از سرقت سيم هاي مسي ( در مقايسه با قيمت پائين آلومينيوم نسبت به مس) ، تقويت شبكه هاي فشار ضعيف براي جلوگيري از افت ولتاژ در مناطقي كه به دليل ساخت و سازهاي جديد و تراكم جمعيتي مصرف انرژي الكتريكي و تقاضاي انرژي افزايش يافته است . استفاده از تيرهاي برق فعلي براي كابل كشي و قراردادن هادي هاي جديد در مجاورت هادي هاي قبلي و ساير موارد كه از حوصله اين بحث خارج است اشاره كرد .

No comments: