Tuesday, August 4, 2009

Lockout / Tagout چیست ؟ ( قسمت اول )

با تشكراز آقاي مهندس مصطفي بخشمند براي ارسال اين مطلب
بخش عمده ای از مخاطرات و حوادث صنعتی به جهت راه اندازی تصادفی و پیش بینی نشده تجهیزات و یا به واسطه آزاد شدن بدون کنترل منابع انرژی مانند جریان برق و یا سوخت صورت می گیرد. بسیاری از این پیش آمدها را می توان با استفاده مناسب از دستورالعمل های استاندارد و تجهیزات Lockout / Tagout مهار نمود. دسترسی افراد غیرمجاز به بخش های کنترلی تجهیزات نظیر شیرهای کنترل، مدارهای الکتریکی و الکترونیکی نیز باعث بروز خسارات مالی و جانی گسترده ای می گردد.
استانداردهای Lockout / Tagout در سیستم های مدیریت (ISO 14001 / OSHA / OHSAS 18001) ، 29CFR و1910.147 و 1910.269 به منظور جلوگیری از مرگ و میر، مجروحیت های جدی برای پرسنل نگهداری و تعمیرات و از طریق کنترل در جهت ممانعت از استفاده تصادفی و یا بدون مجوز از انرژی تنظیم شده اند. به منظور اجرای ایمن عملیات نگهداری و تعمیرات بر روی تجهیزات صنعتی، می بایست از اهمیت کنترل و ایزوله نمودن انرژی و استاندارد Lockout / Tagout در OSHA آگاهی کامل داشته باشید.
Lockout/Tagout چیست؟
Lockout/Tagout روشی برای جلوگیری از راه اندازی و حرکت ناخواسته و به خطر افتادن جان کارگران می باشد.در طی این روش تجهیز با استفاده از یک سوئیچ قطع کننده، قطع کننده مدار، شیر یا سایر مکانیزم های کنترل یا ایزوله سازی انرژی در وضعیت خاموش یا ایمن قرار می گیرد (منظور از ایزوله سازی انرژی حصول اطمینان از عدم اتصال منبع انرژی محرک به تجهیزمی باشد).برای قرار دادن یک دستگاه در وضعیت ایمن غالباٌ آن را در حالت ایزوله بودن انرژی (بسته) قرار می دهند.
این همان وضعیتی است که محصولات Lockout/Tagout در آن نقشی اساسی دارند.یک قفل بر روی تجهیز به گونه ای وصل می شود که امکان دریافت انرژی و به راه افتادن را از آن سلب نماید.
به همین جهت هر یک از این دستگاه ها می بایست:
· دارای دوام بوده و از پوشش مقاومی برخوردار باشند.
· از سوی فردی که آن را به کار می برد قابل شناسائی باشد.
· بسیاری از شرکت ها برای هر یک از کارکنان مجوزهائی را صادر می کنند تا بر اساس آن بتوانند Lockout/Tagout را در حوزه های کاری مربوط به خود با نام شخصی خود استفاده کنند.
چه زمان می بایست از Lockout/Tagout استفاده نمود؟
Lockout/Tagout زمانی مورد نیاز است که اجرای نگهداری و تعمیرات در مجاورت ماشین آلاتی است که می تواند به واسطه یکی از موارد ذیل باعث ایجاد جراحت گردد:
· به راه افتادن غیرمنتظره تجهیز
· آزاد شدن انرژی ذخیره شده
در دو وضعیت نیاز به استفاده ازLockout/Tagout از ضرورت بیشتری برخوردار می باشد.
· زمانی که می خواهید یک محافظ یا یک تجهیز ایمنی دیگر را برداشته و یا از آن عبور نمائید.
· زمانی که می بایست بخشی از بدن خود را در موقعیتی قرار دهید که می تواند با وسیله در حال کار درگیر شود.
بخشی از فعالیت هائی که Lockout/Tagout می بایست در آن استفاده شود عبارتند از:
· تعمیر مدارهای الکتریکی
· نظافت یا روغن کاری تجهیزات با بخش های متحرک
· نظافت در دستگاه های فشرده
در استاندارد OSHA هر یک از نیروهای کاری می توانند از تجهیز Lockout/Tagout استفاده نمایند. این مسئولیت به عهده شما است تا از سیستمی که برای محیط کاری شما انتخاب گردیده متابعت نمائید.سیستم های Lockout/Tagout به تنهائی قادر به ممانعت از به راه افتادن تجهیز نمی باشند. لذا آنها را زمانی به تجهیزات متصل کنید که منابع انرژی را از تجهیزات جدا نموده باشید.

No comments: