Thursday, January 28, 2010

دستورالعمل مقاوم سازي ساده ساختمان هاي مسكوني در برابر زلزله تدوين شد

براي نخستين بار در كشور دستورالعمل بهسازي لرزه اي ساختمان هاي مسكوني متداول با رويكردي جديد و مطابق با شرايط بومي كشور، با همكاري گروهي از متخصصان داخلي و با بهره گيري از توان علمي و فني موجود در كشور تدوين شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با توجه به ساخت وسازهاي ناهمگون با وضعيت لرزه خيزي شهر تهران و همچنين جمعيت ساكن در اين شهر، در صورت وقوع زلزله شديد يا متوسط،وقوع بحران در شهر تهران و به تبع آن كل كشور دور از انتظار نيست. بنابراين نياز مبرم به بهسازي و مقاوم سازي بافت شهري تهران كاملا محسوس است.
تجربه بهسازي لرزه اي ساختمان هاي موجود در چند سال اخير، بيانگر اين مطلب است كه متأسفانه اتكا به روشهاي مقاوم سازي موجود كه اغلب وارداتي بوده و به صورت ترجمه به ادبيات فني كشور اضافه شده است، از آنجا كه نيازمند صرف هزينه قابل توجه و نامتناسب با شرايط اقتصادي عامه مردم و همچنين صرف مدت زمان طولاني براي انجام مطالعات و اجراي طرح است، نمي تواند پاسخگوي حجم انبوه نيازهاي مديريت شهري در بحث كاهش خطرپذير لرزه اي باشد.
دكتر مازيار حسيني رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در اين باره گفت: مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از ساختمان هايی كه در طول 30 سال گذشته ساخته شده‌اند را می‌توان با ارایه مجموعه‌اي از تمهیدات فنی ساده تجویزی و بدون نياز به محاسبات و آزمایشات پیچیده با صرف هزینه قابل قبول از آستانه فروریزش آنی در زلزله رهایی بخشید.
وي افزود: این امر به عنوان یک اقدام اساسی و راهگشا در زمینه پیشگیری و کاهش خطر پذیری لرزه ایی شهر تهران و حفظ جان شهروندان در قالب طرح تهیه دستورالعمل طرح بهسازی نسبي لرزه ای ساختمان های متداول شهر تهران از سال 1386 در دستور کار سازمان پیشگیری مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفت.
دكتر حسيني خاطر‌نشان كرد: در اين راستا با بهره گيري از توان فني شركت هاي مشاور ذي صلاح نسبت به انجام مطالعات وضع موجود ساختمان هاي مسكوني متداول شهر تهران، مطالعات آماري وضعيت اقتصادي – اجتماعي ساكنان اين ساختمان ها، انجام مطالعات تحليلي ساختمان هاي آسيب پذير و همچنين انجام مطالعات آزمايشگاهي مختلف از جمله آزمايش بررسي رفتار ساختمان هاي متداول در زلزله و سنجش تأثير اجراي طرح هاي بهسازي نسبي لرزه اي بر رفتار آنها و نيز ارزيابي كارائي روش هاي مقاوم سازي ساده ديوارهاي آجري، با همكاري مراكز علمي معتبر از جمله دانشگاه صنعتي شريف و دانشكده فني دانشگاه تهران اقدام شد كه از اهم فعاليت هاي انجام گرفته در اين زمينه به شمار مي رود.
وي گفت: همچنين بمنظور ارزيابي عملياتي بودن طرح هاي ارائه شده و نيز برآورد ميزان هزينه هاي مترتب با اجراي اين طرح در ساختمان هاي مسكوني متداول، چند ساختمان در شهر تهران به صورت نمونه با استفاده از دستورالعمل حاصل مقاوم سازي شد كه نتيجه آن مؤيد موفقيت در دستيابي به اهداف طرح كه همان ارتقاء سطح عملكرد لرزه اي ساختمان با صرف هزينه و زمان قابل قبول است، مي باشد.
دكتر مازيار حسيني با بيان اينكه پس از گذشت نزديك به سه سال نسخه نهايي دستورالعمل بهسازي نسبي لرزه اي ساختمان هاي متداول شهر تهران جهت سير مراحل تصويب آماده شده است، به تجربه تلخ زلزله هاي گذشته ايران اشاره كرد و گفت : در بيشتر اين زلزله ها، ساختمان ها با همان تكان هاي اول به شدت تخريب شده اند و از اين رو سطح تلفات و شمار مجروحان در زلزله هاي كشور بسيار بالاست. در حالي كه با استفاده از دستورالعمل بهسازي نسبي لرزه اي ساختمان هاي متداول شهر تهران، مي توان با صرف هزينه قابل تحمل براي عامه مردم، اين شيوه مقاوم سازي را در ساختمان‌هاي مسكوني عملي كرد.
وي افزود: انتظار مي رود با برنامه‌ريزي و اتخاذ تصميمات مديريتي براي اجراي فراگير اين طرح كه به عنوان يك ركن اساسي در تدوين برنامه كاهش خطر پذيري لرزه اي شهر تهران محسوب مي شود، در مدت زمان كمتر از 10 سال بتوان مقاومت لرزه اي تعداد قابل ملاحظه‌اي از ساختمان هاي مسكوني شهر تهران را ارتقاء بخشيد.
رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در پايان گفت: از ويژگي هاي منحصر به فرد دستورالعمل بهسازي نسبي لرزه اي در مقايسه با ساير دستورالعمل‌ها و آئين‌نامه هاي مشابه مي توان به سادگي و قابليت به كاربردن آن توسط مهندسان عمران و معمار جوان، اختصار و سهولت در اجرا، بومي بودن و مطابقت نزديك با وضعيت بافتهاي مسكوني در كشور و همچنين ارائه راهكارهاي مقاوم سازي به صورت تجويزي به جاي روش هاي پرهزينه و زمان بر و البته دقيق، اجتهادي و تحليلي اشاره كرد.

No comments: