Monday, December 21, 2009

برق گرفتگي 20 كيلوولت ، يك كارگر

بيشتر حوادث مردمي شركت هاي توزيع ناشي از عدم آگاهي و شناخت مردم از سطوح ولتاژي خطوط برق و مخاطرات آن است.
در تصوير بالا ، شبكه ( خطوط ) هوايي برق روي يك اصله پايه سيماني را مشاهده مي فرماييد. بر روي اين پايه سيماني دو نوع شبكه نصب است : 1- خط دو مداره با ولتاژ 20000 ولت 2- خط تكفاز ( فاز و نول ) معابر.
بر روي اين پايه سيماني چندي پيش حادثه اي روي داد كه براي آگاهي شما عزيزان به شرح آن مي پردازم .
يك كارگر ساده كه دكه نگهباني وي در يك فضاي سبز قرار داشت به منظور روشن نمودن چراغ داخل دكة خود از پايه سيماني برق داخل پياده رو نزديك دكه صعود نموده و در ابتدا در موقعيت 1 با فازمترقلمي ( فشار ضعيف ) شبكه معابر را كه شب ها برق دار است را آزمايش مي نمايد ، متوجه مي شود كه شبكه بي برق است و براي حصول نتيجه از كار خود براي دسترسي به شبكه بالاتر از موقعيت 1 به موقعيت 2 تغيير مكان داده و با فازمتر خود مي خواهد شبكه 20000 را آزمايش نمايد كه قبل از اينكه دستش به شبكه برسد به محض اينكه وارد حوزه ميدان الكتريكي مي گردد ، دچار شوك الكتريكي شده و از همان بالا بر روي زمين سقوط مي نمايد و ...
پيامد اين حادثه مرگ نبود ولي مي توانست منجر به مرگ شود.
لذا كارفرمايان و ناظران سايت ها و كارگاه ها بايد قبلاً ، در ارزيابي ريسك هاي اطراف كارگاه خود، خطوط هوايي و كابل هاي زميني برق را مد نظر قرار داده و پيش بيني چنين وقايعي را در خلال كار داشته ، و براي كنترل مخاطرات آن اقدامات لازم از جمله پيش بيني و بكارگيري تمهيدات مؤثر در خصوص به حداقل رساندن امكان دسترسي عمدي و غير عمد به شبكه هاي برق را در نظر داشته باشند.

No comments: