Tuesday, November 10, 2009

خطوط هوايي عايق شده-بخش سوم

انواع خطوط هوايي عايق شده
خطوط هوايي عايق شده در شبكه هاي توزيع هوايي را ميتوان در دسته بندي هاي رايج زير مشاهده نمود :
1- هادي روكشدار معمولي Coverd Conductor (CC)
دراين روش از هادي هاي جداگانه كه با عايق پلي اتيلن كراس لينك پوشيده شده اند استفاده مي‌شود كه در برابر اتصال كوتاه مدت دو فاز به هم يا فاز به زمين ازخود مقاومت نشان مي دهد . ضخامت عايق دراين نوع به تناسب ولتاژ و سطح مقطع هادي ها تغيير مي كند .
2- هادي با روكش ضخيم Coverd Conductor Thick (CCT)
دراين روش نيز مانند روش CC هاديها به شكل جداگانه ايزوله شده اند اما عايق آن داراي ضخامت بيشتري است و در مقابل اتصال دو فاز به هم يا يك فاز به زمين براي مدت طولاني تري نيز از خود مقاومت نشان مي دهد .
3- كابل هاي خودنگهدار هوايي Self-Supporting Cable
اين كابل ها خود به دونوع با پوشش فلزي و بدون پوشش فلزي تقسيم مي شوند . كابل ها به صورت باندل شده هستند و سه فاز به صورت جداگانه عايق شده و يك هادي لخت از جنس آلومينيوم آلياژي نيز به آن اضافه مي شود . گاهي اوقات يك هادي اضافي زمين نيز به آن اضافه مي شود هادي ها با عايق پلي اتيلن كراس لينك از هم جدا مي شوند ويك پوشش هادي براي شكل دهي ميدان الكتريكي روي هادي ها همراه يك لايه عايق مخصوص نهايي قرار مي گيرد . يك رشته تابيده شده از جنس فولاد يا آلومينيوم آلياژي به افزايش قدرت مقاومت مكانيكي كابل هوايي كمك مي كند و درنمونه بدون پوشش فلزي نيز ساختار به همين صورت است فقط لايه پوشش شكل دهنده ميدان الكتريكي وجود ندارد .
4- كابل هاي هوايي بافاصله Aerial Spacer Cable (ASC)
اين كابل ها داراي دو پوشش عايقي و روكش هستند . لايه داخلي عايق پلي اتيلن كراس لينك است و در لايه خارجي پلي اتيلن مشكي يا خاكستري با مقاومت در برابر ترك خوردگي و سائيدگي كه داراي چگالي زياد است قرار دارد . هاديها به دور هم تابيده مي شوند و لايه نازكي از نيمه هادي بر روي آنها قرار مي گيرد و در ولتاژهاي بالاي 15 كيلو ولت لايه محافظ ديگري براي جلوگيري از ترك خوردگي به لايه‌آخر اضافه مي شود و به وسيله نگهدارنده هاي پلي اتيلن دور هم نگه داشته مي شوند .
مقايسه انواع كابلهاي هوايي عايق شده
كابل هاي هوايي فاصله دار به يراق آلات مخصوص نياز دارند و استفاده از آنها مستلزم آموزش هاي جديد كادر فني است كه اين موضوع باعث بالارفتن هزينه مي شود و موجب مي گردد تمايل بيشتري براي استفاده از كابل هاي خودنگهدار با پوشش غير فلزي در موارد مشابه وجود داشته باشد . همچنين كابل هاي خودنگهدار با پوشش غير فلزي از كابلهاي با هادي روكشدار معمولي و هادي با روكشدار ضخيم گران تر است و هنگام برقدار بودن خط عمليات را با دشواري روبرو مي كند . بدين ترتيب ميتوان گفت دونوع CC و CCT مورد توجه بيشتري قرار گرفته اند و چون نوع CCT از قيمت بالاتري برخوردار است استفاده از نوع CC اقتصادي تر است و از نوع CCT بيشتر درمناطق جنگلي يا طوفان خيزاستفاده مي شود .
منبع : امواج برتر شهريورماه 1388

No comments: