Sunday, October 19, 2008

کاهش میدان مغناطیسی وسایل برقی

ابداع روشهای اقتصادی برای کم کردن میدان مغناطیسی ناشی از سیستم قدرت و اجزاء آن بویژه در داخل و خارج پست های برق مورد علاقه شرکتهای برق بوده و موضوع پروژه ائی است که در حال حاضر بر روی آن فعالیت می شود. روش های کاهش میدان مغناطیسی مورد بحث شامل نصب محافظ ، روش های جبران سازی و تغییر طراحی شینه ها ، ترانسفورماتورهای قدرت و دیگر وسائل برقی می باشد. از روش های جدید محاسبه و تحلیل میدانها مبتنی بر روش های المان محدود سه بعدی
FEM 3 – Dimensional Finite Element Methods و روش های بهینه سازی نیز استفاده شده است .
اثرات بیولوژیکی :
برای مدت بیش از بیست سال موضوع اثرات نامطلوب میدان های مغناطیسی برق صنعتی (فرکانس 50 یا 60 هرتز ) برسلامتی انسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است اما نتیجه این بحث و بررسی ، تاکنون بطور قطعی مشخص نشده است . بعضی از مطالعات اپیدیمولوژی نشان میدهد که برای اشخاصی که درنزدیکی این میدانها زندگی میکنند ممکن است خطراتی ایجاد شود.
مسئولین سوئدی ، جانب احتیاط را رعایت کرده و توصیه می کنند که در صورت تجاوز میدان مغناطیسی از مقدار عادی ( نرمال ) می بایستی شدت این میدان ها را کاهش داد .
میدان های مغناطیسی برق صنعتی می توانند در عملکرد دستگاه های حساس الکترونیکی و دستگاه های پرتاب الکترون Electron Beam مانند صفحه های تلویزیون و کامپیوتر دخالت کنند . این تداخل امواج برای میدان های مغناطیسی با شدت بالاتر از0 .5 ~ 0 .6 میکروتسلا صورت می گیرد . این تداخل امواج در بافت های بیولوژیکی انسانی نیز رخ می دهد .
مقادیر نمونه شدت میدان مغناطیسی در یک اطاق قرار گرفته روی محل نصب ترانسفورماتور قدرت از 4.4 میکروتسلا تا 1.1 میکروتسلا متغیر است.
شکل (1) نحوه تداخل میدانهای مغناطیسی را با تجهیزات الکترونیکی مجاور آن نشان میدهد و شکل (2) توزیع شدت میدان مغناطیسی ناشی از یک پست تبدیل ولتاژ را که در یک منطقه مسکونی واقع شده است نشان می دهد.


شکل (1) : نحوه تداخل میدانهای مغناطیسی با تجهیزات الکترونیکی

شکل (2) : شدت میدانهای مغناطیسی ناشی از یک پست تبدیل ولتاژ در یک منطقه مسکونی
منبع : دانشگاه Chalmers
آ درس : http://www.chalmers.se/

No comments: