Monday, November 30, 2009

موريانه ها ، كابل هم مي خورند !!!!

ترجمه : آقاي مهندس محمد مهدي حيدري
اين روزها كمتر كسي است كه از وجود مورچه و موريانه در منزلش ننالد و متضرر نشود. جالب است بدانيد كه اين جانداران كوچك سالانه چندين بار در نقاط مختلف جهان به شبكه مخابراتي حمله مي كنند و در مواردي با قطع ارتباطات مخابراتي خسارت هاي عظيمي وارد مي كنند. اين موضوع سبب شده كه سازندگان مواد اوليه، سازندگان كابل هاي مخابراتي، مؤسسات استاندارد و ... دست بكار شده و با مصرف هزينه هاي گزاف و روش هاي گوناگون به دفع اين مزاحمان كوچك روي آورند. در زير ب شرح مختصر اين موضوع مي پردازيم.
انواع كابل هاي خاكي، مورد حمله انواع موريانه قرار گرفته اند كه اين موضوع باعث آسيب هاي قابل ملاحظه اي به سيستم كابل هاي ارتباطي شده است. همچنين مورچه ها – نه به اندازه موريانه ها – صدماتي را به كابل هاي ارتباطي وارد كرده اند. خوراك موريانه ها مواد سلولزي است و تا به حال هيچ دليلي براي اينكه چرا بعضي اوقات روكش كابل ها مورد علاقه آنها است و توسط آنها خورده مي شود، پيدا نشده است. در حالي كه راه كارهاي زيادي همانند پوشش هاي فلزي و يا افزودني هاي شيميايي به كار گرفته شده است. اما فقط نوع خاصي از نايلون ها ، به عنوان روكش، بر روي روكش كابل ها ( Over coat ) براي جلوگيري از حملة موريانه ها مناسب بوده است. چنين روكش هايي از شروع استفاده در سال 1968 ، به علت سختي و صافي سطح روكش موفقيت زيادي داشته اند.
اولين خرابي كه در كابل هاي ارتباطي ( مخابراتي ) ناشي از حمله موريانه ها ثبت شده است در سال 1911 در آدلايد ( Adelide ) و به دنبال آن در سال 1934 در ويكتوريا ( Victoria ) و غرب استراليا به وقوع پيوست. بين سال هاي 1934 تا 1941 ، تعداد 25 مورد حمله موريانه به كابل به طور مستند گزارش شده است كه بعضي از آنها در اثر حمله مورچه ها بوده است. بين سال هاي 1947 و 1954 ، ميزان 2% از همه خرابي ها چيزي حدود 150 تا 200 حمله در سال ، به موريانه ها نسبت داده شده است. بين سال هاي 1974 تا 1983 حدود 1000 خرابي در سال به موريانه ها نسبت داده شده است و اين رقم در سال 2000 به 3000 مورد افزايش يافته است.
مورچه هاي سنگاپوري عامل خرابي به علت حمله مورچه در Mtmagent در غرب استراليا در ماه مه سال 1941 شناخته شده اند.

No comments: