Monday, November 30, 2009

دستگاه هشدار دهنده ميدان الكتريكي Electric Field Alarm

اين دستگاه ميدان الكتريكي شديد اطراف هادي ها و ادوات فشارقوي ( AC ) را حس كرده و به كاربر هشدار مي دهد. دستگاه به صورت يك جعبه كوچك طراحي شده كه بر روي كمربند يا جيب لباس نصب شده و فردي را كه در نزديكي ميدان الكتريكي قوي در حال كار كردن است از وجود ميدان آگاه مي سازد.
چگونگي كار دستگاه
اين دستگاه با حس كردن ميدان الكتريكي اطراف كابل يا ادوات فشار قوي و ايجاد آژير كار مي كند. علاوه بر اين سيگنال صوتي ، يك چراغ هم به طور چشمك زن شروع به كار مي كند و نهايتاً هر چند ثانيه يكبار دستگاه با ايجاد لرزه كاربر را از وجود ميدان شديد و ولتاژ بالا آگاه مي سازد. هر چه ولتاژ منبع بالاتر باشد و به عبارتي ميدان شديدتر باشد، از فاصله دورتري دستگاه شروع به آژير كشيدن مي كنند.
نكات ايمني در رابطه با استفاده از اين دستگاه
- چون بدن انسان هادي الكتريكي خوبي است و ميدان الكتريكي را شيلد مي كند. بنابر اين دستگاه بهتر است در قسمت جلو و وسط بدن روي لباس نصب شده و حركت كاربر رو به جلو باشد.
- حتي گرفتن دست در جلو يا دور تا دور دستگاه ميدان الكتريكي را شيلد كرده و از حس شدن آن جلوگيري مي كند.
- اين دستگاه قادر به حس كردن ميدان الكتريكي ساكن ( وابسته به ولتاژ DC نيست )، بنابر اين اگر مثلاً در خازن بار الكتريكي باقي مانده باشد، اگر چه پتانسيل بالايي داشته باشد، دستگاه چيزي حس نكرده آژير نمي كشد.
( اين مورد در شرايطي كه خط انتقال بي برق ولي باردار باشد نيز صادق است )

No comments: