Sunday, June 22, 2008

ميدانهاي الكترومغناطيسي

( برگرفته از مقالة دكتر فرشيد قرباني ، عضو هيئت علمي دانشكده بهداشت علوم پزشكي همدان )
مواجهه با ميدانهاي الكترومغناطيسي با فركانس بي نهايت كم (ELF) به طور قابل توجهي افزايش يافته كه شامل مواجهه شغلي و مواجهه عمومي با منابعي مثل خطوط برق ، تجهيزات پزشكي ، سيم كشي منازل و وسايل الكتريكي مي باشد. تا اواسط قرن بيستم ميلادي الكتريسيته يكي از اجزاء اصلي زندگي روزمره بشر گرديد كه با خود ايمني ، رفاه و جذابيت به ارمغان آورد با اين وجود جالب توجه است كه در مراحل توليد ، انتقال و توزيع و مصرف برق ، امكان ايجاد اثرات زيانبار بر سلامت افراد وجود دارد. اين اثرات مي تواند در محيط زندگي يا كاري باشد. صنعتي شدن فرآيندها نيز باعث افزايش استفاده از تجهيزات الكتريكي شده است كه طيف شاغلين در معرض با ميدانهاي الكترومغناطيسي را افزايش داده است .
برخي شاغلين در محيط هاي كاري خود را در معرض مواجهه قابل توجه با ميدانهاي الكترومغناطيسي مي باشند كه از آن جمله مي توان به كاركنان پستهاي برق فشار قوي اشاره نمود. البته اين افراد در كل ساعات كاري خود در معرض مواجهه قابل توجه با اين ميدانها نيستند و معمولاً تدابير حفاظتي قابل توجهي براي پيشگيري از اثرات زيانبار اين ميدانها بر سلامت شاغلين اتخاذ مي گردد اما معمولاً مواجهه اين افراد بيشتر از افراد معمول جامعه مي باشد كه امكان ايجاد عوارض بهداشتي در اين افراد بخصوص اثرات غيرحرارتي را افزايش مي دهد.
بررسي ها و مطالعات گذشته بروز عوارضي خفيفي مثل سردرد ، سرگيجه ، فراموشي موقت ، اختلال در خواب ، كاهش قوه حافظه و يادگيري تا اثرات نسبتاً قابل توجه مثل لوسمي ، جهش ژني ، اختلالات كروموزومي و ... را در انسان و حيوانات نشان داده است.
بروز برخي عوارض خفيف ذهني و رواني حتي در مواجهه هاي كمتر از حدود مجاز شغلي نيز گزارش شده كه مي تواند كيفيت كاري و زندگي شاغلين را تحت تأثير قرار دهد.

No comments: