Saturday, May 8, 2010

طبقه بندي محيط خطر بر اساس باز شدن يك محيط به محيط ديگر

باز شدن يك محيط به محيط ديگر را Opening مي گويند. باز شدن يك محيط به محيط ديگر در صورتي كه فضاي نخست يا فضاي دوم مستعد خطر باشد به مانند قانون ظروف مرتبط ، محيط ديگر را هم مستعد خطر مي سازد. مانند باز شدن يك محيط كار خطرناك از طريق كانال هاي تهويه با محيط مجاور خود كه به خودي خود خطرناك نيست و همين طور هرگاه لوله هاي گاز از طريق يك واحد كه خطرناك نيست گذر كرده و به محيط خطرناك مجاور خود برسد به نوعي مي تواند محيط بي خطر را مستعد خطر سازد يا اينكه اگر در زير يك سوله واحدهاي جداگانه اي كه از طريق ديوار از يكديگر جدا شده باشند ، فعاليت هاي مختلف داشته باشند و سقف همه آن ها به زير شيرواني ختم شده باشد و فقط از طريق سقف يونيليت بدون مسدود كردن درزها ، از هم جدا شده باشند ، در صورت بروز انتشار يك ماده خطرناك ، از يكي از واحدها ، بقيه واحدهاي بي خطر نيز مستعد خطر بوده و لازم است در اين باره بر اساس طبقه بندي Opening ، محيط هاي مستعد خطر را شناسايي كرد و اقدامات كنترلي در پيشگيري از بروز حوادث حريق و انفجار را مد نظر قرار داد.
عوامل مؤثر در طبقه بندي Opening :
· نوع طبقه بندي محيط مستعد خطر نزديك محيطي كه در پيرامون آن است و به گونه اي به اين محيط باز شده يا ارتباط پيدا كرده است.
· تعداد دفعات و مدت انتشار گاز ، بخار ، غبار يا فيبرهاي قابل اشتعال از ناحيه مستعد خطر يا منيع انتشار به محيط مجاور.
· وضعيت ، نقش ، عمر مفيد و تأثير واشرهاي آب بندي و نواحي اتصالات در لوله ها
· اختلاف فشار بين دو محيط مجاور كه از طريق مسيرهاي ارتباطي به يكديگر وصل مي شوند.
· محل استقرار درب و پنجره هاي محيط هاي مستعد خطر و محيط هاي مجاور آن و جهت وزش باد در جهت هدايت و انتشار گازها يا مواد از محيط مستعد خطر به محيط مجاور.

No comments: