Saturday, May 8, 2010

طبقه بندي Opening بر اساس استاندارد IEC 60079-10

بر اساس اين استاندارد چهار نوع Opening داريم :
Opening نوع A :
باز شدن يا راه يافتن يك محيط به محيط ديگر از طريق راه هاي عبوري يا ارتباطي باز مانند لوله كشي از داخل ديوار ، سقف و كف ، دريچه ها و كانال هاي كولر و تهويه مشترك ، ارتباط بين دو دستگاه از طريق تسمه نقاله مانند جا به جا كردن رشته هاي باروت از محل خروج ( دستگاه پرس ) و جابه جايي آن از طريق تسمه نقاله به دستگاه قيچي به صورت ممتد.
با اين توصيف كه دريچه هاي ارتباطي به صورت ثابت بوده و در داخل ساختمان ، اطاق ها يا بين دستگاه ها نصب شده اند، يا براي مدت هاي طولاني باز هستند يا به طور هميشگي باز و بسته مي شوند به طوري كه مي توان گفت بيشتر وقت ها باز هستند.
Opening نوع B :
راه هاي عبوري و ارتباطي كه معمولاً به طور خودكار بسته اند و به ندرت باز مي شوند.
Opening نوع C :
راه هاي عبوري و ارتباطي كه معمولاً به طور خودكار بسته اند و به ندرت باز مي شوند ( مانند نوع B ) ولي براي بسته بودن از يك درجه آب بندي بيش تري برخوردار بوده ( ضد گرد و خاك ) و از يك سيستم خودكار اضافي براي بسته ماندن نسبت به نوع B استفاده مي كنند. مانند استفاده از دو سنسور و دو شير اطمينان براي جلوگيري از انتشار مواد از يك مخزن به بيرون از آن.
اگر دو راه عبوري نوع B به صورت سري در نزديكي هم قرار بگيرند ، راه عبوري نوع C را به وجود مي آورند.
Opening نوع D :
راه هاي عبوري و ارتباطي كه تنها در شرايط اورژانسي و اضطراري با به كارگيري وسايل ويژه مانند بريدن يا شكستن شير باز شوند. كاملاً در مقابل گرد و خاك باشند ( IP=6X )
تركيب يك راه عبوري نوع B با يك راه عبوري نوع C كه به صورت سري در نزديكي هم قرار بگيرند و به يكديگر وصل شوند ، راه عبوري نوع D را به وجود مي آورند.

No comments: