Thursday, June 9, 2011

برق گرفتگي و ۳ حادثه تاسف بار هنگام سرويس کولر آبي

هنگام سرويس کولر آبي بايد ابتدا جريان برق را با اطلاع همه ساکنان ساختمان از کنتور قطع کنيم.

هموطن آنلاين _غلامرضا تديني راد _گرماي هوا بي رحمانه به صورت آسمان سيلي مي زد و آفتاب سوزان با نسيمي داغ و طاقت فرسا ترانه خواني مي کرد. با گرم شدن هوا شهروندان زيادي دست به کار شده اند تا کولر خانه خود را به راه بيندازند و در سايه اي سرد و دلچسب پناه گيرند.
اما افسوس که شبح مرگ در ظهر يکي از روزهاي گرم ارديبهشت ماه ۳ تن را به طرز وحشتناکي به آغوش سايه سرد مرگ کشاند و خانواده هاي اين افراد را داغدار کرد.
اين ۳ حادثه تاسف بار در کمتر از يک ساعت و در ۳ شهرستان خراسان رضوي اتفاق افتاد. در حادثه اول جوان ۲۵ ساله اي به نام محسن در شهرستان بجستان براي سرويس کولر آبي خانه به بالاي پشت بام رفت اما او هنگام کار، دچار برق گرفتگي شديدي شد و به طرز دلخراشي دچار سوختگي شد و جان خود را از دست داد. پس از گذشت چند دقيقه پيرمرد ۷۱ ساله اي در شهرستان گناباد هنگام انجام سرويس کاري کولر دچار برق گرفتگي شد و او نيز جان باخت. اما در سومين حادثه غم انگيز، جوان ۲۴ ساله اي به نام محسن که در شهرستان تربت حيدريه زندگي مي کرد دچار برق گرفتگي شد. محسن تنها پسر خانواده بود و پس از مرگ پدرش، سرپرستي خانه را به دوش مي کشيد. او نيز هنگام سرويس کولر آبي دچار برق گرفتگي و سوختگي شديد شد و در برابر چشمان بهت زده خانواده اش جان خود را از دست داد. اطرافيان محسن با آه و ناله جسد او را به آغوش خاک سرد سپردند.
مسئول آموزش هاي تخصصي و رئيس ايستگاه ۶ سازمان آتش نشاني مشهد با ابراز تاسف از اين ۳ حادثه غم بار گفت: هنگام سرويس کولر آبي بايد ابتدا جريان برق را با اطلاع همه ساکنان ساختمان از کنتور قطع کنيم و اگر در منزل تنها هستيم با نصب برگه يادداشت بر روي کنتور علت قطع برق را به اطلاع افرادي که ممکن است وارد ساختمان شوند برسانيم.
سرآتشيار محمدجواد قائمي افزود: در اتصالات کولر به طور حتم بايد از ترمينال استفاده شود و نسبت به عايق بندي کامل اقدام کنيم. امتحان بدنه کولر با فازمتر بعد از اتمام کار و در زمان برقراري مجدد جريان برق نيز ضروري است. قائمي خاطرنشان کرد: گاهي در زمان استفاده از کولر متوجه مي شويم که دستگاه برودت لازم را ندارد در اين زمان نيز بايد ابتدا بدنه کولر را با فازمتر کنترل و سپس دريچه آن را باز کنيم.
وي تاکيد کرد: در صورتي که نسبت به مهارت برق اطلاعات لازم را نداريم بايد از سرويس کار متخصص براي سرويس کاري کولر استفاده کنيم و پيشنهاد آخر به شهروندان نصب «فيوز محافظ جان» در تابلوي برق خانه است چرا که اين فيوز، در صورت نشتي جريان برق، در کمتر از ۲ صدم ثانيه جريان برق را به طور خودکار قطع و از برق گرفتگي پيشگيري مي کند.

No comments: