Wednesday, July 28, 2010

منتخبی از مبحث دوازدهم ساختمان (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا) - بخش دوم

وسایل حفاظت فردی
کلیات
1- وسایل حفاظت فردی وسایلی است از قبیل کلاه ایمنی، کفش و پوتین ایمنی، ماسک تنفسی، نقاب و عینک حفاظتی، کمربند ایمنی، طناب مهار، طناب نجات، دستکش ایمنی، چکمه و نیم چکمه لاستیکی و لباس ایمنی که کارگران، افراد خویش فرما و سایر کسانی که در کارگاه ساختمانی فعالیت و یا به دلیلی وارد کارگاه می شوند، باید متناسب با نوع کار خود، آنها را مورد استفاده قرار دهند.
2- کلیه وسایل حفاظت فردی باید از نظر کیفیت مواد مورد استفاده و مشخصات فنی ساخت، مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باشد.
3- کلیه وسایل حفاظت فردی باید فردی باید بطور مرتب توسط اشخاص ذیصلاح بازرسی و کنترل شده و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض شوند تا همواره برای تامین حفاظت کارگران آماده باشند.
4- در تمام محلهای کار باید لباس کار تمیز و متناسب با نوع کار در اختیار کارگران قرار گیرد. بعلاوه لباس کار باید طوری تهیه شود که موجب بروز حادثه نشوند و کارگر بتواند با آن به راحتی وظایف خود را انجام دهد.
کلاه ایمنی
1- در کلیه عملیات ساختمانی که در آنها احتمال وارد آمدن صدماتی به سر افراد در اثر فرد از ارتقاع یا سقوط وسایل، تجهیزات و مصالح وجود دارد، باید از کلاه های ایمنی استاندارد استفاده شود.
2- کلاههای ایمنی نو که قبلا مورد استفاده قرار نگرفته اند، باید قبل از اینکه در اختیار کارگران قرار گیرند، توسط اشخاص ذیصلاح کنترل و اجازه استفاده از آنها داده شود.
کمربند ایمنی
1- برای کارهایی از قبیل جوشکاری و سیم کشی در ارتفاع بیش از 5 /3متر که امکان تعبیه سازه های حفاظتی برای جلوگیری از سقوط کارگران وجود نداشته باشد، باید کمربند ایمنی و طناب مهار از نوع استاندارد تهیه و در اختیار آنان قرار داده شود.
2- قبل از هر بار استفاده از کمربند ایمنی و طناب مهار، کلیه قسمتها و اجزا آن باید از نظر داشتن خوردگی، بریدگی و یا هر گونه عیب و نقص دیگر مورد بازدید و کنترل قرار گیرد.
3- کارگران مقنی که در عمق چاه کار می کنند، باید مجهز به کمربند ایمنی و طناب نجات باشند. انتهای آزاد طناب نجات باید در بالای چاه در نقطه ثابتی محکم شود تا به محض احساس خطر، امکان بالا کشیدن و نجات کارگر وجود داشته باشد.
عینک و نقاب حفاظتی
به هنگام جوشکاری، برشکاری،آهنگری، ماسه پاشی (سند بلاست) ونظایر آن که نوع کار باعث ایجاد خطر هائی برای صورت و چشم کارگران می شود، باید عینک و نقاب حفاظتی استاندارد مناسب با نوع کار و خطرات مر بوطه تهیه و در اختیار آنان قرار گیرد.
ماسک تنفسی حفاظتی
1- در موارتیکه جلوگیری از انتشار گرد و غبار، گازها و بخارات شیمیائی زیان آور و یا تهویه محیط آلوده به موارد مزبور، از لحاظ فنی ممکن نباشد، باید ماسک تنفسی حفاظتی استاندارد مناسب با نوع کار، شرایط محیط و خطرات مربوطه تهیه و در اختیار کارگران قرار داده شود.
2- ماسک تنفسی که مورد استفاده قرار گرفته است، قبل از اینکه در اختیار فرد دیگری قرار داده شود، باید با آب نیم گرم و صابون شسته و کاملا ضد عفونی گردد.
3- ماسکهای تنفسی را در مواقعی که مورد استفاده نمی باشد، باید در محفظه های در بسته نگهداری نمود.
کفش و پوتین ایمنی
1- برای کلیه کارگران که هنگام کار پاهایشان در معرض خطر برخورد با اجسام داغ و برنده و یا سقوط اجسام قرار دارند، باید کفش و پوتین ایمنی استاندارد تهیه و در اختیار آنها قرار گیرد. همچنین کارگرانی که در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند، باید دارای کفش ایمنی مخصوص عایق الکتریسیته باشند.
2- کفشها و پوتینهای ایمنی باید به راحتی قابل پوشیدن و در آوردن باشند و بند آنها به آسانی باز و بسته شود.
چکمه و نیم چکمه لاستیکی
در محل های مرطوب و یا در مواردی که کار ساختمانی الزاما باید در آب انجام شود، به منظور حفاظت پای کارگران در مقابل رطوبت، آب و گل و لای، باید به تناسب نوع کار، چکمه یا نیم چکمه لاستیکی استاندارد تهیه و در اختیار آنان قرار گیرد.
دستکش حفاظتی
1- برای حفاظت دست کارگرانی که با اشیا داغ و برنده و یا مواد خورنده و تحریک کننده پوست سر و کار دارند، باید دستکش های حفاظتی استاندارد و ساقه دار از جنس چرم، برزنت یا لاستیک (به تناسب نوع کار و خطرات مربوطه) تهیه و در اختیار آنان قرار داده شود . کارگرانی که با دستگاه مته برقی و یا سایر وسایلی کار می کنند که قطعات گردنده آنها احتمال در گیری با دستکش آنان را دارد، از هیچ نوع دستکشی نباید استفاده نمایند.
2- به منظور حفظ جان کارگران برق کار که به هنگام کار در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند، باید دستکش عایق الکترسیته استاندارد تهیه و در اختیار آنان قرار گیرد.
لباس کار
1- در تمام محلهای کار باید لباس کار تمیز و متناسب با نوع کار و خطراتی که کارگر با آن مواجه است، در اختیار وی قرار گیرد. بعلاوه لباس کار باید طوری تهیه شود که موجب بروز حادثه نشود و کارگر بتواند با آن به راحتی وظایف خود را انجام دهد.
2- لباس کار باید متناسب با بدن کارگر استفاده کننده بوده و هیچ قسمت آن آزاد نباشد. جیب های آن کوچک و تعداد آنها کم باشد. همچنین شلوار باید بدون دوبل باشد.
3- برای جوشکاری و مشاغل مشابه آن که کارگران در معرض پرتاب جرقه و سوختگی قرار دارند، باید لباس کار مقاوم در برابر جرقه و آتش تهیه و در اختیار آنان قرار گیرد.
4- برای کارگرانی که در هوای بارانی و محیطهای بسیار مرطوب کار می نمایند. باید لباس کار ضد آب و سرپوش مناسب تهیه و تحویل گردد.

No comments: