Saturday, May 15, 2010

تماس خودرو هاي سنگين از جمله جرثقيل با خطوط برق

تماس بازوي جرثقيل ها يا كابل بالابر با خطوط جريان برق ، يكي از عوامل عمده ي جراحات و تلفات در هنگام استفاده از جرثقيل ها ي متحرك بوده است. خطر تماس با خطوط هوايي برق با وارد شدن جرثقيل هاي متحرك به حريم 3 متري خطوط تشديد مي شود. با برخورد بازو ، كابل هاي كشنده يا هر قسمت ديگر از جرثقيل به خطوط برق، جريان الكتريسيته از جرثقيل و هر فرد در تماس با آن مي گذرد.
از خطوط توزيع برق معمولاً جريان با ولتاژ 20000 ولت عبور مي كند. از طرفي يك فرد تحت شرايط مستقيم ، درتماس با هادي الكتريسيته بيش از 50 ولت مي تواند جان خود را از دست دهد. ضايعات بوجود آمده در اثر تماس با جريان برق به قدري وحشتناك و سنگين است كه حتي وضعيت مجروحان و قربانيان آن قابل توصيف نيست.
ضايعات زماني آغاز مي شود كه جريان وارد بدن شده و از آن عبور كرده و به سمت زمين از بدن خارج مي شود. ضايعات اين تماس به دو صورت است :
1- زماني كه جريان برق با ولتاژ 20000 وارد بدن مي شود و از آن خارج مي شود ، تمام گوشت و اعضاء داخلي اندام بدن كه در مسير خود قرار دارد را مي سوزاند ، كه اگر فرد جان سالم بدر ببرد ، به احتمال قطع عضو خواهد داشت.
2- مورد ديگر انقباض قلب است ، اين پديده زماني رخ مي دهد كه جريان كم ، روي سيگنال هاي الكتريكي كنترل قلب تأثير مي گذارد و باعث سريع يا نامنظم شدن ضربان قلب و در نهايت توقف آن شده و در نتيجه ، جريان خون به مغز نرسيده و اين موجب ايجاد ضايعات مغزي و مرگ مي شود.

No comments: