Saturday, May 15, 2010

الكترود زمين واحد و هم پتانسيل سازي

به منظور حفاظت ابنيه و انسانها در مقابل برخورد مستقيم صاعقه و هم چنين حوادث سيستم تغذيه، اجراي عمليات هم پتانسيل سازي، راه حل نهايي توصيه شده همه استانداردهاي جهاني مي باشد.طبق اين استاندارد ها، در يك سايت، استفاده از الكترودهاي زمين مجزا براي سيستمهائي كه به دلايل مختلف به اتصال زمين نياز دارند (ارت حفاظتي، عملياتي، سيگنال و . . . ) مجاز نبوده و صريحا" رد شده است.
اجراي عمليات هم پتانسيل سازي، مانع بروز اضافه ولتاژهاي كنترل نشده، در سايت ميشود، اين ولتاژهای ضربه ممكن است در اثر سوئيچينگ، صاعقه، الكتريسيته ساكن و . . .بوجود آمده باشد.
اضافه ولتاژهاي كنترل نشده، باعث جرقه در تجهيزات و خطرات جاني برای انسانها می شود.در راستاي اين هدف و با توجه به شرايط فيزيكي سايت و مشخصات (ρ) خاك منطقه ، با طراحي و اجراي الكترودهاي زمين به روشهاي مختلف از جمله الكترودهاي سطحي، شبكه اي، عمقي و شعاعي از انواع هاديهاي مسي و فولادي (لوله، صفحه، سيم و تسمه و آرماتورهاي فونداسيون) ميتوان شبكه ارتينگ مناسب را در سايت ايجاد نمود.اتصال سازه هاي فلزي، تاسيسات و تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي به سيتسم ارتنيگ ايجاد شده در داخل و خارج ساختمانها، توسط شينه هاي هم پتانسيل كننده كه در نقاط مناسب نصب مي گردند، صورت ميگيرد.
الكترود هاي ارت مانند هاديهاي سطحي، ميله ارت سطحي و عمقي، الكترود صفحه اي عمقي (چاه ارت)، الكترود لوله اي در راستاي كاهش مقاومت سيستم ارتينگ ميتوانند بسته به مقاومت مخصوص خاك (ρ) و شرايط خوردگي از جنس مس، فولاد گالوانيزه، آلومينيوم و . . . انتخاب شده و پس از اجرا به يكديگر اتصال داده مي شوند.
بمنظور يكنواخت سازي جنس خاك اطراف الكترود زمين و افزايش پرامترهاي موثردر كاهش مقاومت زمين (جذب رطوبت، مواد شيميايي و . . . ) استفاده از مواد (Low Ohm Material LOM) را توصيه مي كنيم. با استفاده ازLOM ميتوان يك الكترود زمين با مقاومت پائين و طول عمر زياد ايجاد نمود.

No comments: