Friday, March 26, 2010

شبکه برق نیازمند اتصال به زمین است

در سمینار تخصصی اتصال زمین به شبکه برق عنوان شد که بعد از 40 سال بررسی و تحقیق به این نتیجه رسیده ایم که نیازمند بهره گیری از ارتینگ " اتصال زمین به شبکه برق" هستیم.
جمشید رازقی مشاور دفتر استاندارهای مهندسی، اجتماعی و زیست محیطی برق و انرژی در آلمان با حضور در سمینار تخصصی اتصال زمین به شبکه برق گفت: بعد از 40 سال بررسی های متمادی به این نتیجه رسیدیم که محتاج استفاده از ارتینگ ( اتصال زمین به شبکه برق ) هستیم.
وی استفاده از ارتینگ را در جلوگیری از تلفات انرژی برق در ایران بسیار مؤثر دانسته و اذعان داشت: با نصب این سیستم علاوه برجلوگیری از تلفات برق از مرگ و میر ناشی از برق گرفتی و آتش سوزی های ناشی از اتصال شبکه های برق جلوگیری کرد.
به گفته وی تجربیات و تحقیقات چندین ساله در کشورهای صنعتی همچون آلمان و بازدید از کشورهای اروپایی و آفریقایی ما را بر آن داشت که تحقیقاتی در خصوص نصب سیستم ارتینگ و تلفات برق در کشور داشته باشیم.
رازقی با تاکید بر این امر که قطع شدن انرژی خسارات زیادی را به همراه دارد تصریح کرد: پایداری شبکه برق هر کشور و جلوگیری از تلفات جزء سرمایه های اصلی هر کشوری محسوب می شود.
وی اذعان داشت: تولید و انتقال و توزیع شبکه هر کشور در صدد برخورداری از سیستم های پیشرفته بوده و از مسئولین حکومتی انتظارات خاصی را دارد.
رازقی در این باره افزود: تولید و انتقال و توزیع شبکه هر کشور از وزارت صنایع خود انتظار دارد که از تولید محصولات غیراستاندارد جلوگیری کند.
وی گفت: همچنین این سیستم از وزارت بازرگانی انتظار دارد که از ورود لوازم خانگی غیرمجاز که به نوبه خود اثرات مخربی را بر شبکه وارد می کنند جلوگیری به عمل آورد.
به گفته وی تولید و انتقال و توزیع شبکه هر کشور انتظار دارد که دانشجویان فنی با حداقل مدرک نکات ایمنی و فنی مورد نیاز را به طور کامل بداند و تعلیم و پرورش این افراد به عهده وزارت کار و امور اجتماعی است.
رازقی انتظار از دادگستری را صدور مجوز مجازات برای مشترکین و مصرف کنندگانی که عمدا یا سهوا به شبکه صدمه می زنند دانسته و بیان کرد: از شهرداری ها و عمران شهری نیز انتظار می رود که در توسعه شهر و حتی روشنایی معابر و جلوگیری از تلفات ناشی از برق گرفتگی نکات ایمنی را به نحو احسن رعایت کنند.
در ادامه این سمینار جعفری معاون دفتر استاندارهای برق و انرژی وزارت نیرو گفت: به نظر می رسد که با وجود کارشناسان و بررسی های گوناگون در زمینه ارتینگ همچنان مشکلاتی در این زمینه موجود است و از این روی کشور متحمل هزینه های هنگفتی در این زمینه می شود.
وی هدف از برگزاری این سمینار را هم اندیشی کارشناسان دانسته تا با شناسایی موانع یک سیستم استاندارهای لازم را طراحی کرده و اجرایی سازند.
عفت نژاد دبیر این جلسه نیز شورای پایه ای استانداردهای پایه و استانداردهای فنی و مهندسی را جزء گروه های دفتر استاندارد دانسته و گفت: فرآیندهای استاندارد در این زمینه شامل انرژی، برق و فرآیندهای انرژی و برق می شود.
لازم به ذکر است که جلالی طلب از شرکت توزیع برق مشهد با حضور در این جلسه اذعان داشت: داشتن سیستم ارتینگ از جهاتی بسیار آسان و از جهاتی بسیار مشکل است.
به گفته وی در سیستم برق کشور مهندسین برق نقش کم رنگی را از خود ارائه می دهند و به همین جهت است که بحث ارتینگ تا کنون به طورکامل اجرا نشده است.
جلالی طلب گفت: شرکت های توزیع به جهت اجرا نشدن این سیستم متحمل یکسری مشکلات اجتماعی و ضررهای مالی شده اند.
به گفته وی چندی پیش تفاهم نامه ای مبنی بر اینکه شرکت های توزیع در ارت ساختمانی دخالت داشته باشند به امضا رسید.
منبع : ایسکانیوز

No comments: