Saturday, March 27, 2010

اطلاعات فني و ايمني برخي از تجهيزات الكتريكي

مشخصات فنی، ملاحظات کارگاهی و آزمونهای فیوزهای کاردی
هدف از تدوین این کتابچه تعیین مشخصه های فیوز یا اجزا آن ( پایه فیوز حامل فیوز ، رابط فیوز ) می باشد به نحوی که بتوان فیوز دیگر یا اجزایی از آنرا که دارای مشخصه های مشابه هستند جایگزین آن نمود ، مشروط بر اینکه تا آنجایی که به ابعاد آنها مربوط میشود، قابل تعویض باشند. این جزوه توسط کمیته تخصصی تجهیزات حفاظتی شرکت توزیع نیروی برق استان قم تهیه شده است .
مشخصات فني دو راه و سه راه چدني
مفصل هاي چدني داراي يك بدنه اصلي و مجموعه كلمپ هاي گلوئي مي باشد كه جهت ارتباط كابلهاي فشار ضعيف با يكديگر در سطح ولتاژ 230/400 ولت بكار گرفته ميشود. این دستورالعمل توسط كميته تخصصي شركت توزيع برق مركز جهت تبیین مشخصات فنی این مفصلها تدوین شده است .
عملكرد كليدهاي خلاء و كليدهاي SF6 در ولتاژ متوسط
این نوشتار توسط دفتر فنی شرکت توزیع برق تهران در خصوص مشخصات فنی کلیدهای خلا و کلیدهای SF6 تدوین و ارائه شده است.

راهنماي مشخصات اطلاعات فني پستهاي كمپكت
از آنجا كه يكي از وظائف كميته ياد شده، تهيه و تدوين مشخصات فني تجهيزات بخش توزيع نيرو با توجه به گرايش تخصصي بشرح فوق ميباشد؛ لذا اين مجلد با عنوان راهنماي مشخصات اطلاعات فني پستهاي كمپكت (كيوسك) به منظور دسترسي به نكات كليدي توسط كاربران و ارائه گزينه هائي جهت به حداقل رساندن سطح زيربنا و جهت برگزاري مناقصات در حوزه برق منطقه اي تهران تهيه گريده است.

دستورالعمل و مشخصات فنی بکارگیری کابل خودنگهدار و یراق آلات
این دستورالعمل توسط شرکت توزیع نیروی برق شمالغرب تهران جهت تدوین مشخصات فنی بکارگیری کابل خودنگهدار و یراق الات با مطالعه قریب به یکسال روی منابع مختلف از چندین کشور اروپایی و آفریقایی و استرالیا تهیه شده است . و در بخش آزمون ها استاندارد NFC-33-209 کشور فرانسه مورد توجه قرار گرفته است که کاربرد آن در بخش وسیعی از کشورهای آفریقایی و غرب خاورمیانه می باشد که به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی شباهتهای زیادی به شرایط اقلیمی ایران دارند0
ترانسفورماتورهای دفنی
با توجه به رشد سريع تراكم بار، شبكه توزيع با مشكل جدي مواجه است. از طرف ديگر استفاده از پست هاي هوايي به علت رعايت حريم و زيبايي شهر امكان پذير نيست. لذا تنها چاره كار آن است كه از فضاي زير زمين براي حل مشكل كمك گرفت.در این مقاله روشهای متداول در دنیا جهت استفاده بهینه از فضا ارائه شده است.

راهنمای تعاریف، محدوده کاربرد، مشخصات فنی و آزمونهای کلیدهای خودکار مینیاتوری
این دستورالعمل توسط کمیته تخصصی تجهیزات حفاظتی شرکت توزیع نیروی برق استان قم جهت تدوین تعاریف، محدوده کاربرد، مشخصات فنی و آزمونها کلیدهای خودکار مینیاتوری تهیه شده است .
مشخصات فني كابلهای توزیع
جزوه موجود به عنوان مشخصات فني كابل هاي مورد استفاده در شبكه هاي توزيع و بر مبناي استانداردهاي و استانداردهاي وزارت نيرو تهيه شده است اين جزوه علاوه بر مشخصات فني (VDE , IEC) ملي ، بين المللي، داراي پيوست تكميلي نيز مي باشد كه بر اساس بازديدهاي صورت گرفته از كارخانجات كابل سازي تهيه شده و ضمن كمك به امتياز دهي به سازندگان مي تواند مورد استفاده سازندگان فني نيز باشد.این جزوه توسط كميته تخصصي شركت توزيع برق مركز تهیه شده است .
مشخصات فنی ترانسفور ماتور روغني
این جزوه حاوي اطلاعات و مشخصات فني در خصوص نحوه آزمونها ،ساختمان ترانسفورماتور،استاندارد هاي مرتبط،ويژگيهاي كالا،و مبحث نظارت و بازرسي مي باشد که توسط كميته تخصصي ترانسفورماتور شركت توزيع نيروي برق شمالغرب تهران تهیه شده است .
با تشكر از شركت مهندسين شبكه گستر بهسان

No comments: