Sunday, February 14, 2010

سلسله هشدارهاي ايمني برق

كانون هاي خطر ناشي از تغييرات موقت در شبكه هاي برق
در روند اجراي پروژه هاي احداث و توسعه شبكه هاي برق، در برخي موارد مجريان با موانع پيش بيني نشده اي روبرو مي شوند و به ناچار براي ادامه اجراي پروژه ، تغيير وضعيتي را بصورت ((موقت)) در شبكه، به اميد اصلاح اساسي آن در آينده مي دهند ، كه اكثر اوقات مشاهده مي گردد ، پس از اتمام پروژه ، اين اصلاحات فراموش شده و اين تغييرات موقت به شكل دائم در شبكه باقي مي مانند.
اين تغييرات موقت كه از جهاتي شرايطي حساس و خطرناك دارند ، براي بهره برداران مخصوصاٌ پرسنل واحدهاي اتفاقات وحوادث ناشناخته و در شرايط غيرعادي كار روي شبكه ، حكم تله مرگ را براي آنان دارند.
لذا ناظران محترم پروژه ها بايد مراقب اينگونه شرايط در شبكه ها هنگام تحويل و تحول باشند.
در صورت مشاهده چنين تغييراتي بايد قبل از تحويل پروژه و برقدار شدن آن ، نسبت به اصلاح اساسي آنها اقدام گردد.
البته اين تغييرات موقت توسط خود گروه هاي بهره برداري و واحدهاي اتفاقات و حوادث نيز به دلايل مختلف از جمله شرايط خاص محل كار و اضطرار به منظور كاهش خاموشي مشتركين ايجاد مي گردد ، و متأسفانه اصلاح جدي اين وضعيت ها فراموش مي گردد.
گاهاً مشاهده مي گردد همين شرايط و وضعيت هاي موقت در زمان تاريكي هوا و كمبود نور كافي براي سيمبان ها مشكلاتي را ايجاد كرده و حتي موجب بروز حوادثي شده اند.
در تصوير بالا همانطور كه مشاهده مي نماييد يك فاز از سه فاز خط 20 كيلوولت به دليل نزديكي به سر تير پايه فشار ضعيف به وسيله مقره سوزني روي تير فيكس شده ، حال در نظر بگيريد كه اگر در هنگام تاريكي سيمبان از اين پايه صعود كند و به سر تير نزديك شود ( با ذهنيت اينكه اين پايه فشار ضعيف است و احتمال وجود شرايط فوق را روي سر تير در نظر نمي گيرد. ) چه خطري وي را تهديد مي كند.
لذا هنگامي كه به دلايلي مجبور هستيد تغيير وضعيت موقتي در شبكه ايجاد نماييد حتماً در كوتاه ترين زمان ممكن، قبل از بروز هر گونه حادثه اي ، نسبت به رفع تغييرات اقدام نماييد.

No comments: