Sunday, February 14, 2010

وسايل برقي خانگي

وسايل برقي خانگي طي دو قرن اخير دچار تغيير و تحولات بسياري شده اند. براي ساليان دراز ، هيچ وسيله اي براي نگهداري غذاها به صورت محلي وجود نداشت. بنابراين نگهداري از مواد غذايي و ذخيره آن ها معمولاً زمان و هزينه بسيار زيادي را به خود اختصاص مي داد. آشپزي و شستن ظرف ها به عنوان يك شغل دائمي و تمام وقت مطرح بود. لباس هاي دوخته شده در آن دوران ، بارها و بارها شسته مي شد و اين لباس ها گاهي تا پايان عمر بر تن افراد بود.تنها در دويست سال گذشته با ظهور وسايل خانگي مختلف ، شدت گرفتن تبليغات و تمايل افراد به تغيير و تحول و گرايش انسان به زندگي پيشرفته تر و راحت تر ، الگوي زندگي دچار تغيير و تحولات اساسي شده است.
امروزه تعداد وسايل برقي خانگي كه با داشتن ايمني كافي ، قابليت برآورده نمودن نياز كاربران دارند روز به روز در حال افزايش است. در كشور آمريكا بسياري از وسايل برقي خانگي به همراه برچسب UL approved به بازار عرضه مي شود كه بيانگر آن است كه اين وسايل مورد تأييد UL بوده است. همان طور كه پيش از اين گفته شد ، UL يا آزمايشگاه هاي بيمه گران ، سازماني است كه همه ساله فهرست تجهيزات الكتريكي آزمايش شده و مورد تأييد خود را منتشر مي كند. در بسياري از كدها نيز تأييديه UL به عنوان يك مرجع استاندارد براي كسب اطمينان از ايمن بودن تجهيزات الكتريكي مطرح شده است. برچسب UL در واقع تضمين كننده آن است كه طراحي و ساخت وسايل برقي با رعايت اصول ايمني انجام گرفته است.
تجهيزات الكتريكي با مشخصات نامي مختلفي ساخته و عرضه مي شوند كه اين مشخصه ها در واقع بيانگر ساختار داخلي آن ها نيز هست. ولتاژ نامي مشخصه اي براي تعيين حداكثر ولتاژي است كه مي توان با حفظ ايمني براي يك دوره طولاني به يك وسيله الكتريكي اعمال نمود. براي مثال ، ولتاژ نامي يك پريز ديواري معمولي 250 ولت است ، هر چند كه اين نوع پريزها معمولاً با ولتاژ 220 ولت مورد استفاده قرار مي گيرند. بنابراين به كارگيري اين نوع پريزها حتي در شرايطي كه ولتاژ بيش از 220 ولت باشد نيز با ايمني كامل همراه است.
بعضي از وسايل برقي خانگي مانند فرهاي برقي و دستگاه هاي خشك كن لباس بر مبناي ولتاژ 240 ولت طراحي و ساخته مي شوند. گرمكن هاي برقي با توان بيش از 1500 وات و سيستم هاي تهويه مطبوع پنجره اي با توان بيش از 4/4 كيلووات معمولاً با ولتاژ 240 ولت كار مي كنند. بنابراين نوع سيستم ها را يا بايد مستقيماً به مدار الكتريكي ساختمان متصل نمود و يا برق مورد نياز آن ها را با استفاده از پريزهاي برق اختصاصي تأمين كرد.
يكي ديگر از مشخصه هاي مهم وسايل برقي ، شدت جريان نامي آن ها است. شدت جريان نامي كه بر حسب آمپر A سنجيده مي شود ، بيانگر حداكثر شدت جريان عبوري از يك وسيله برقي است كه آن وسيله قادر به تحمل آن است. به طور كلي هر چه كيفيت تجهيزات و عايق هاي به كار رفته در يك وسيله برقي بهتر باشد ، عبور جريان از آن با ايمني بيشتري همراه خواد بود.
در سال 1987 ، كنگرعه ايالات متحده بر خلاف مخالفت وزارت انرژي اين كشور ، آيين نامه NAEC را در زمينه صرف جويي در مصرف انرژي وسايل برقي به تصويب رساند كه اين آيين نام حمايت سازندگان وسايل برقي و سازمان ها و تشكل هاي طرفدار محيط زيست را به دست آورد. در اين آيين نامه معيارها و ضوابط مشخصي براي تعيين حداقل بازده سيستم هاي گرمايش، سرمايش و تهويه مطبوع ، يخچال ها ، فريزرها و ساير وسايل برقي پر مصرف تعيين شده بود. نتيجه تصويب ان قوانين برچسب هاي راهنماي انرژي بود كه بر مبناي معيار بازده انرژي ( EER ) Energy Efficiency Rating بر روي وسايل برقي استاندارد قرار مي گرفت و با استفاده از آن مصرف كننده قادر بود هزينه كاركرد وسيله خريداري شده را براي يك دوره يك ساله تخمين بزند. با استفاده از چنين بر چسب هايي امكان مقايسه بازده وسايل برقي مختلف با يكديگر وجود خواهد داشت. به طور كلي ، هر چه بازده يك وسيله برقي بيشتر باشد ، مصرف انرژي آن در يك دوره كاركرد مشخص كمتر خواهد بود كه نتيجه آن كاهش هزينه هاي كاركرد سيستم است.

No comments: