Friday, December 18, 2009

حداقل عمق الكترودهاي زمين

عمق دفن يا كوبيده شدن الكترود بايد به قدري باشد كه خشك شدن يا يخ زدگي زمين در فصول مختلف سال اثر قابل ملاحظه اي بر مقاومت آن نداشته باشد. در عين حال ، عمق الكترودها نبايد از مقادير زير كمتر باشد :
- الكترودهاي كوبيده شده يا دفن شده به صورت قائم : 2 متر ؛
- لبه بالايي الكترود صفحه اي از سطح زمين : 5/1 متر ؛
- الكترودهاي افقي تسمه اي يا هادي مسي : 7/0 متر ؛
الكترودهاي زمين نبايد در خاك دستي كوبيده يا دفن شوند، براي همين عمق الكترودها از سطح زمين بكر اندازه گيري مي شود.
الكترود زمين اساسي ( براي هر دو نوع زمين، حفاظت سيستم و ايمني )
در اغلب نقاط كشور، متداولترين روش احداث الكترود زمين همان است كه به آن (( چاه زمين )) مي گويند و آن عبارت است از يك صفحه مسي كه در عمق زمين دفن مي شود.
عمق نصب الكترود منطقه اي از زميني محاسبه مي شود كه در آن نم طبيعي به طور دائم وجود داشته باشد. صفحه مسي بايد به صورت قائم در ته چاه قرار داده شود و در اطراف آن، حداقل به ضخامت 20 سانتي متر از هر طرف ، پودر زغال هيزم ريخته و كوبيده شده باشد.
اتصال هادي زمين به صفحه مسي ممكن است به يكي از دو روش زير انجام شود :
الف ) در انتهاي هادي ، يك كابلشوي مسي ، كه به حداقل دو عدد پيچ با مهره هاي قفل كننده مجهز است ، نصب مي شود. اين كابلشو ممكن است از نوع پرسي ( با پرس هيدروليك ) باشد. كابلشو ، به كمك دو عدد پيچ مسي مجهز بعه مهره هاي اصلي و قفل كننده ، به صفحه مسي محكم مي شود.
ب ) به جاي استفاده از پيچ مي توان اتصالات را با استفاده از جوش اكسيژن ( لحيم سخت ) انجام داد ؛ در اين حالت بايد دقت شود هادي به كابلشو و كابلشو به صفحه مسي در كل سطح تماس خود جوشكاري شده باشد و تنها به جوشكاري در طول محيط كابلشو اكتفا نشود.
پس از آنكه صفحه مسي در داخل زغال كار گذاشته شد ، متناوباً 5 لايه سنگ نمك خرد و سرند شده و 5 لايه پودر زغال ، هر يك به ضخامت 15 سانتي متر ، در داخل چاه ريخته و فشرده مي شود. از آن به بعد ، چاه با خاك سرند شده پر و لايه به لايه فشرده مي شود.
هنگام انجام عمليات ياد شده بايد ، تا جايي كه ممكن است ، هادي اتصال زمين در وسط چاه قرار بگيرد و به هيچ وجه نبايد آن را تحت نيروي كششي قرار داد. هادي زمين از محل اتصال به صفحه مسي تا خارج شدن از زمين بايد يكپارچه باشد و هيچ نوع زدگي و خوردگي در طول آن وجود نداشته باشد.
يادآوري يك – به جاي صفحه مسي مي توان 5 حلقه هادي اتصال زمين را ، كه قطر متوسط حلقه هاي آن 50 سانتي متر باشد، كنار هم پيچيده و در زمين قرار داد. بقيه شرايط مانند حالت استفاده از صفحه خواهد بود.
يادآوري دو – در انجام اتصالات نبايد از لحيم نرم ( سرب يا قلع ) استفاده شود.
يادآوري سه – در حالي كه عمق لبه بالايي صفحه مسي نبايد از 5/1 متر كمتر باشد ، براي حداكثر آن حدي تعيين نمي شود. مناسب ترين عمق چاه ، عمقي است كه در آن (( نم دائمي زمين )) وجود دارد.
يادآوري چهار – قبل از اقدام به حفر چاه براي اتصال زمين ، توصيه مي شود با شركت برق منطقه محلي مؤسسه جايگزين آن مشورت شود تا نسبت به شرايط محلي زمين اطلاعات كافي كسب شود و آمادگي لازم به دست آيد. در هر حال عمق چاه را مقامات صلاحيت دار تعيين خواهند كرد.
يادآوري پنج – چاهي كه به منظور احداث الكترود زمين حفر مي شود بايد مختص همان كار باشد و از آن نبايد براي هيچ منظور ديگري استفاده شود.به همين ترتيب ، استفاده از هر گونه چاه ديگري ( آب يا فاضلاب و غيره ) به منظور ايجاد اتصال زمين تحت هر عنوان و به هر دليلي ممنوع است.

No comments: