Sunday, December 20, 2009

راه اندازي موتور سه فاز آسنکرون

بدون توجه به پلاک يک موتور سه فاز آسنکرون، آنرا بصورت اتصال مثلث به شبکه سه فاز در ايران متصل کرده ايم و پس از وصل برق بلافاصله Thermic (بيمتال يا همان کليد حرارتي) سر راه موتور عمل کرده و برق را قطع ميکند(ضمنا موتور در حالت بي باري راه اندازي شده و همچنين تنظيمات بيمتال هم مطابق جريان موتور ميباشد)
علت چيست ؟ بعد از بوجود آمدن اين مشکل و با مراجعه به پلاک موتور مشاهده شد ولتاژ موتور بر روي پلاک بصورت 380/220 مشخص شده که بدان معناست براي اتصال ستاره ولتاژ خط 380 ولت و براي اتصال مثلث ولتاژ ميبايست 220 ولت باشد و اين نشاندهنده اين است که سيم‌پيچ اين موتور براي حداکثر ولتاژ 220 ولت طراحي شده در حالي که ما آنرا را به ولتاژ 380 ولت متصل کرديم که در اين حالت جريان زيادي کشيده شده و باعث تريپ کليد حرارتي ميشود.
البته در مواردي که کيلووات موتور بالا ميباشد و موتور بايد بصورت ستاره مثلث راه اندازي شود احتمال تريپ بيمتال در صورت راه اندازي مثلث وجود دارد اما احتمال پايين.
با تشكر از آقاي مهندس حامد فوداجي

No comments: