Tuesday, November 10, 2009

لامپ هاي كم مصرف ،اصلاح الگوي مصرف يا توقف توليد داخل ؟!-بخش دوم

لامپ هاي كم مصرف در ايران
استفاده از لامپ هاي كم مصرف به عنوان راهكاري براي بهينه سازي و اصلاح الگوي مصرف چند سالي است در كشور مورد توجه قرار گرفته است كه در دو سال اخير به اوج رسيده است در سال 1380 دولت اعلام نمود واحدهاي توليدي كه محصولاتي در جهت سياست هاي دولت در كاهش مصرف انرژي توليد كنند مي توانند وام دريافت نمايند و به اين ترتيب زمينه تأسيس خطوط توليد لامپ كم مصرف در كشور شكل گرفت . شركت لامپ افروغ كه از سال 1372 فعاليت خود را در زمينه توليد لامپ هاي رشته اي با دو خط و ظرفيتي در حدود 18 ميليون لامپ رشته اي در سال آغاز نموده بود ، با دريافت وام به مبلغ 4/1 ميليون يورو تأسيس دو خط لامپ كم مصرف را آغاز كرد و بعنوان نخستين توليدكننده به توليد دو نوع لامپ كم مصرف FPL و لامپ كم مصرف پيچي كارش را آغاز كرد . اما فروش اين محصولات شركت افروغ را دچار مشكل نمود كه به ناچار فعاليت هايي در جهت بازاريابي اين لامپ ها صورت گرفت و تقاضا براي اين لامپ ها در كشور افزايش يافت اما هم زمان ورود لامپ هاي كم مصرف خارجي از مبادي رسمي و غيررسمي كشور و توزيع گسترده آن در بازار ، مشكلاتي را فرا روي فروش محصولات افروغ و ساير توليد كنندگان قرار داد .
در سال 1387 سازمان بهره وري انرژي ( سابا ) قراردادي با از جمله توليدكنندگان لامپ كم مصرف، كارخانه لامپ افروغ منعقد نمود كه اين كارخانه توانست 400 نفر را در بخش توليد اين لامپ ها مشغول به كار نمايد . اما با توزيع گسترده لامپ هاي كم مصرف تا خردادماه 1388 اكنون اين واحد توليدي تعداد نيروهايش را به 240 نفر كاهش داده است و به احتمال زياد تا پايان سال مجبور به تعديل نصف نيروهاي باقيمانده خواهد شد و بيم عدم ادامه فعاليت اين واحد توليدي در سال 1389 وجود دارد ، چرا كه در حال حاضر بالغ بر سه ميليارد تومان لامپ كم مصرف در انبارهاي اين شركت وجود دارد اما تقاضايي در بازار وجود ندارد و با وجود اين كه در حال حاضر فقط افروغ لامپ كم مصرف تخت و پيچي توليد مي كند ، حتي يك خط هم امكان فروش محصولات خود را ندارد.
بازار در اختيار لامپ هاي كم مصرف بي كيفيت خارجي
بازار لامپ هاي كم مصرف ايران در اختيار لامپ هاي بي كيفيت خارجي است . اين لامپ ها اغلب به صورت قاچاق به كشور وارد مي شوند و با قيمتي پايين به فروش مي رسند . فروش اين لامپ ها مانند ساير محصولات بي كيفيت خارجي و به خصوص چيني داراي نكات منفي فراواني است. مصرف كننده علاوه بر زيان اقتصادي ناشي از خريد اين لامپ ها ، تبعات بهداشتي آن را بدون اطلاع مي پذيرد و سلامتي اش را به خطر مي اندازد . توليد كننده در رقابتي ناعادلانه و نابرابر قادر نيست محصول مرغوب خود را به فروش برساند و شكه برق نيز از عوارض استفاده از اين لامپ ها مصون نخواهد بود و سياست هاي ترويج لامپ ها كم مصرف نيز با استفاده از لامپ هايي با عمر پايين و كيفيت نوردهي كم تحت تأثير قرار خواهد گرفت . مهندس باقري مدير عامل شركت لامپ افروغ در اين زمينه مي گويد : من از طرف خودم و همه صنعتگران مي گويم هيچ صنعتگري در ايران مخالف واردات نيست اگر واردات درست انجام شود باعث رشد مي شود خاور دور به خصوص چين نيست ، ما مي گوييم دولت به همان اندازه كه در مورد واحدهاي توليدي داخلي سخت گيري مي كند .

No comments: