Tuesday, November 10, 2009

لامپ هاي كم مصرف ،اصلاح الگوي مصرف يا توقف توليد داخل ؟!-بخش سوم

بايد در مورد محصولات خارجي نيز سخت گيري نمايد . وقتي يك لامپ وارد مي شود و روي آن نوشته شده است 40 وات و نه توان نه نور آن مطابق 40 وات نيست و اين با يك آزمايش ساده قابل نتيجه گيري است هيچ برخوردي با آن انجام نمي شود ولي من به عنوان توليدكننده اين كار را انجام نمي دهم و اگر انجام دهم با انواع و اقساط سخت گيري ها رو به رو خواهم شد . اجازه واردات بايد داده شود چون باعث رشد مي شود ولي بايد كنترل و نظارت هاي لازم صورت پذيرد.
اين اطلاعات در جامعه رواج پيدا كرده است كه لامپ كم مصرف سرطان زا است ولي هيچ وقت توضيح داده نشده است كه چه لامپ كم مصرفي سرطان زا است و چه عواملي باعث مي شود يك لامپ كم مصرف سرطان زا باشد . ما سالهاست كه لامپ فلورسنت معمولي مصرف مي كنيم ولي تاكنون نگفته ايم سرطان زاست در صورتي كه لامپ مهتابي خودش يك نوع لامپ كم مصرف است . لامپ هاي وارداتي به دليل سه اتفاقي كه درآن نمي افتد براي مردم خطرناك است يك : نوع فسفري كه در آنها به كار ميرود ، فسفر ارزان قيمت است . دوم : ضخامت فسفري كه جداره داخلي لامپ را پوشش مي دهد كم است . و سوم : اين كه بعضي وقت ها پوشش كامل نمي شود و اين سه عامل باعث نشت اشعه يووي به بيرون مي شود ، اشعه ماوراء بنفش براي بدن انسان ضرر دارد . اينجا حقوق مصرف كننده ، حقوق توليد كننده ، اشتغال ، سلامت مردم و سياست هاي دولت صدمه مي بيند اما چه كسي نفع مي برد كه اين لامپ ها همچنان وارد مي شوند و تا كجا بايد اين خسارت را مردم ايران براي انتفاع چند وارده كننده پرداخت كنند ؟!
لامپ كالايي نيست كه بتوان آن را در جيب مخفي كرد و به كشور وارد نمود . لامپ با كانتينر و از طريق جاده وارد مي شود و به راحتي مي توان جلو آن را گرفت . دولت انقدر قدرت دارد كه در مدت يك هفته بتواند از واردات لامپ بي كيفيت جلوگيري نمايد و لامپ هاي بي كيفيت موجود در بازار را جمع آوري نمايد .
تغيير الگوي مصرف با لامپ هاي بي كيفيت ممكن نيست
براي استفاده از لامپ هاي كم مصرف نياز به فرهنگ سازي و اطلاع رساني درست است . همچنين بايد سياست هاي دولت در اين زمينه به گونه اي باشد كه شاهد نتيجه معكوس در جامعه نباشيم مديرعامل كارخانه لامپ افروغ از ديد يك توليدكننده و كارشناس صنعت روشنايي مي گويد: ابتدا بايد اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با همكاري رسانه ملي برنامه مداوم براي آگاه سازي مردم در مورد لامپ كم مصرف تهيه كنند تا مردم بدانند در چه جاهايي بايد از لامپ كم مصرف استفاده كنند و به چه مسائلي هنگام خريد لامپ كم مصرف توجه كنند . بنابراين ما ابتدا بايد به مصرف كننده بگوييم چگونه يك لامپ كم مصرف مناسب را خريداري كند و همزمان اداره استاندارد ، گمرك و بازرگاني بايد نظارت و كنترل نمايند . لامپي كه به بازار مي آيد شاخص هاي كيفيتي سلامت و كيفيت عمر و كيفيت نور را داشته باشد و بعد به مردم بگوييم از لامپ با اين خصوصيات استفاده كنند . اما وقتي مردم به بازار مراجعه مي كنند و به جاي لامپ كم مصرف، لامپ يك بار مصرف مي خرند عملا ما كار غير فرهنگي كرديم .
بنابراين اگر هدف ، تغيير الگوي مصرف است بايد جلوي ورود لامپ پرمصرف و لامپ هاي كم مصرف بي كيفيت را گرفت و با تبليغات مردم را آگاه نمود .
منبع : امواج برتر – شهريور 1388

No comments: