Monday, July 28, 2008

يافته هاي محققان ايراني در باره خطرات تلفن همراه


امواج تلفن همراه به اختلالات ژنتيكي منجر مي شود
بررسي اثر اشعه الكترومغناطيسي تلفن همراه روي ساختار پروتئين ها ، آنزيم ها و DNA نشان داده است كه امواج تلفن همراه موجب پارگي رشته هاي DNA مي شود و به طور كلي بحث توارث و ژن را درگير مي كند. پاره شدن رشته هاي DNA بسياري از بيماري ها را به دنبال دارد كه يكي از مهم ترين آن ها سرطان است كه امكان دارد اين بيماري به علت درگيري DNA به نسل هاي بعدي هم منتقل شود. دكتر علي اكبر موسوي موحدي ، استاد و پژوهشگر برجسته مركز تحقيقات بيوشيمي – بيو فيزيك دانشگاه تهران (IBB) در گفت و گو با ايسنا با اعلام اين يافته ها از تلفن هاي همراه به عنوان يكي از پر مصرف ترين تجهيزات داراي امواج الكترومغناطيس ياد كرد و گفت : اثر سوء ، ميدان هاي الكترومغناطيسي به ويژه ميدان تلفن همراه به صورت فزاينده نقش تخريبي در بدن ، ارگانيسم ها ، بافت ها ، سلول ها و ماكرومولكول هاي حياتي مانند DNA ، پروتئين ها و آنزيم ها خواهد داشت.
دكتر موسوي موحدي با بيان اين كه در حال حاضر سيستم هاي تلفن همراه داراي فركانس 940 مگاهرتز است كه بيشتر بافت هاي بدن از جمله مغز و حتي گوشت و ماهيچه ها آسيب مي زند ، ابراز عقيده كرد كه نبايد به تلفن همراه به عنوان وسيله اي بي خطر نگاه كرد و هر كس هر اندازه كه تمايل داشت از آن استفاده كند ؛ بلكه كاربرد تلفن همراه بايد همانند مصرف دارو ، محدود و كنترل شده و در اصطلاح داراي دوز مشخص باشد ؛ به طوري كه يك فرد تنها ساعاتي از روز را مي تواند از تلفن همراه استفاده كند و پس از آن حق استفاده از آن را نخواهد داشت. مسئله مهم ديگري كه بايد مورد توجه محققان قرار بگيرد ، دوز مشخص استفاده از تلفن همراه براي مبتلايان به بيماري هاي گوناگون است ؛ به عنوان مثال ميزان استفاده از تلفن همراه در افراد ديابتي كه در برابر امواج آسيب پذيرتر از افراد سالم هستند ، بايد متفاوت باشد. دكتر موسوي موحدي در ادامه با اشاره به تحقيقات پژوهشگران مركز بيوشيمي – بيوفيزيك دانشگاه تهران در زمينه (( اثرات ميدان الكترومغناطيسي تلفن همراه ( MHZ 940 ) روي هموگلوبين خون )) گفت : در اين تحقيق ، امواج تلفن همراه را به مدت 20 تا 60 دقيقه روي هموگلوبين عادي و بيمار تابانديم ، سپس ساختار و عملكرد مولكول هموگلوبين كه وظيفه حياتي حمل اكسيژن از ريه به بافت ها را بر عهده دارد مطالعه كرديم. يافته هاي تحقيق نشان داد واكنش ميدان الكترومغناطيسي تلفن همراه با هموگلوبين موجب تغييرات ساختاري در آن و كاهش پيوند اكسيژن با پروتئين مي شود و اختلال در عملكرد هموگلوبين ، موجب آزادسازي اكسيژن بيشتر در بافت و در نهايت بروز ناهماهنگي در واكنش هاي بدن مي شود. اين استاد بيوشيمي فيزيك تأكيد كرد : اثرات سوء تغيير ساختاري هموگلوبين خون تحت تأثير امواج تلفن همراه تنها به آزادسازي بيش از حد اكسيژن در بافت محدود نمي شود ، بلكه بر ساير وظايف هموگلوبين هم تأثير منفي مي گذارد.
وي در عين حال اثرات تداخل استفاده از تلفن همراه و وسايل ديگر مانند مايكروفر ، رايانه و همچنين مصرف داروهاي مختلف را بسيار حائز اهميت دانست و تصريح كرد : تداخل استفاده از تلفن همراه و وسايل ياد شده اثرات سوء امواج تلفن همراه را تشديد مي كند.
دكتر موسوي موحدي با بيان اين كه بدترين شكل تداخل در استفاده هم زمان از تلفن همراه و مايكروفر است ، تصريح كرد : از سوي ديگر شرايط استفاده از تلفن همراه در اثرات آن تعيين كننده است به عنوان مثال استفاده از تلفن همراه در مكان هاي مسقف و شهرهاي آلوده همانند تهران دوز خاصي را طلب مي كند كه اميدواريم با شروع تحقيقات بتوان دوز استفاده از آن براي هر فرد را مشخص كرد.
وي در باره محل قرار دادن تلفن همراه نيز گفت : بدترين شكل قرار دادن تلفن كنار گوش ، هنگام صحبت كردن است و البته قرار دادن در كمر هم آسيب هاي جدي به دستگاه تناسلي انسان وارد مي كند.
دكتر موسوي موحدي با بيان اين كه تلفن همراه در مواقع استفاده نشدن نيز بايد بيش از يك متر با بدن كاربر فاصله داشته باشد ، تصريح كرد : صحبت با تلفن همراه بايد در فضايي باز و حداكثر به مدت يك دقيقه باشد. بهترين حالت در هنگام پياده روي هم گذاشتن تلفن همراه داخل كيف و البته بهترين حالت ممكن خاموش كردن است !
استاد مركز تحقيقات بيوشيمي – بيوفيزيك دانشگاه تهران در پايان با تأكيد بر اين كه در صنعت بايد با سرمايه گذاري مناسب در زمينه اثرات ميدان هاي مغناطيسي روي انسان و محيط زيست تحقيق شود ، ابراز اميدواري كرد كه وزارت ارتباطات هم بخشي از بودجه خود را صرف تحقيقات در زمينه اثرات تلفن همراه برسلامتي شهر وندان كرده و دوز استفاده از آن را براي هر فرد و يا بيمار تعيين كند. در همين رابطه رئيس يك مؤسسه معتبر پژوهش سرطان نيز با اعلام هشدار از كاربران خواست استفاده از تلفن همراه را به دليل خطر احتمالي بروز سرطان محدود كنند.
به گزارش ايسنا ، دكتر رونالد هربرمن ، مدير موسسه سرطان دانشگاه پترزبورگ ، اعلام كرده است : كودكان به جز در موارد اضطراري نبايد از تلفن همراه استفاده كنند زيرا مغز آن ها در حال رشد است ؛ بزرگسالان بايد سر خود را از تلفن دور نگه دارند و از بلندگوي تلفن يا يك هد ست بي سيم استفاده كنند. وي همچنين نسبت به استفاده از تلفن همراه در مكان هاي عمومي مانند اتوبوس هشدار داد زيرا ممكن است ديگران را در معرض ميدان هاي الكترومغناطيسي تلفن قرار دهد.

No comments: