Tuesday, March 9, 2010

خطرات الكتريكي براي جرثقيل ها

از جمله محل هايي كه جرثقيل هاي متحرك مورد استفاده قرار مي گيرند ، بويژه در كارگاه هاي ساختماني و بنادر ، كار در جوار خطوط هوايي برق است ، لذا ضرورت دارد كه براي مقابله با تماس و تصادف دكل و بوم جرثقيل با خطوط هوايي برق تدابير ايمني خاصي اتخاذ شود.
براي اين منظور توصيه مي گردد اولاً قبل از شروع بكار ، كارفرمايان وضعيت خطوط هوايي برق اطراف كارگاه را بررسي داشته و كار را بگونه اي طراحي نمايند تا فاصله عملياتي بوم جرثقيل را در نظر گرفته و فاصله لازم از خطوط رعايت گردد ولي چنانچه مجبور هستند در كنار خطوط هوايي برق كار كنند، مثلاً در مناطق ساختمان سازي به كار گرفته شوند ، بايد از تجهيزات اتصال زمين براي خودروي خود استفاده نمايند، بگونه اي كه بدنه فلزي خودرو به شكلي مؤثر با زمين ارتباط داشته باشد .
از روش هاي ديگر استفاده از وسايل الكترونيكي است كه بر روي دكل و بلندترين قسمت جرثقيل نصب مي گردد تا در صورت نزديك شدن ناخواسته بوم و دكل جرثقيل به خطوط برقدار ، صداي هشدار دهنده ي وسيله الكترونيكي حاضرين را متوجه خطر نمايد. استفاده از چنين وسيله اي نياز به كنترل هاي مستمر و صحت عملكرد آن دارد و به صرف بودن چنين وسيله اي ، نبايد بي مهابا در كنار شبكه هاي برق كار نمود.

No comments: