Tuesday, March 9, 2010

خطرات برقگرفتگي براي داربست كاران

از جمله اصنافي كه در صنعت ساختمان و نيز در نصب تابلوهاي بيلبورد تبليغاتي در سطح شهرهاي بزرگ مورد استفاده قرار مي گيرند ، داربست كاران هستند و از جمله حوادث ايجاد شده براي كارگران داربست كار وقوع برقگرفتگي است.
استفاده از كارگران جوان ، جسور و ناآگاه و نيز استفاده از لوله هاي فلزي طويل در كنار شبكه هاي برق بارها باعث بروز حوادث تلخ شده است. در برخي موارد مشاهده شده كه كارگران ناآگاه بصورت ابتدايي با شانس و اقبال خطوط هوايي برق ( 20 هزار ولت ) را با استفاده از قطعات چوب از داربست دور نموده اند ، غافل از اينكه همين چوب مي تواند موجب نشتي و عبور جريان برق شده و تمام بدنه فلزي داربست را برقدار نموده و ضمن به مخاطره افتادن ، زندگي كارگران بالاي داربست ، عابرين اطراف داربست نيز در معرض برقگرفتگي قرار گيرند.
از طرفي بارها مشاهده شده داربست با بدنه اسكلت ساختمان هاي همجوار ارتباط داشته و اين خطر وجود دارد تمام بدنه فلزي ساختمان هاي همجوار بصورت زنجير وار برقدار شوند.
به نظر شما چه بايد كرد ؟ تدابير ايمني
از وقوع چنين حوادثي ، فقط در صورتي مي توان جلوگيري كرد كه كارگران به مخاطرات برق آشنا شوند. داربست ها هميشه بايد به وسيله كارگران با صلاحيت و آموزش ديده و تحت نظارت يك شخص با تجربه و با صلاحيت بر پا ، نگهداري و پياده شوند.
سرپرست يا ناظر كار بايد قبل از شروع كار ، نحوه دسترسي به محل هايي را كه بايد بدون خطر در آنجا انجام گيرد ، مورد ارزيابي دقيق قرار دهد.
همچنين قبل از برپا كردن داربست بايد محل را از نظر وجود خطوط و كابل هاي هوايي برق مورد بررسي قرار داده نتا محل نصب داربست، موجب نقض حريم خطوط هوايي برق نگردد.
در صورت وجود خطوط هوايي برق، كارفرمايان بايد استعلام لازم را از شركت هاي توزيع برق منطقه خود اخذ نمايند تا پس از بررسي آن توسط كارشناسان شركت برق ، اقدامات لازم از قبيل قطع موقت برق يا تغيير مسير آن صورت پذيرد.
حتي در صورت وجود فاصله بين محل نصب داربست و خطوط هوايي برق، لازم است قبل از نصب داربست ، هشدار هاي لازم به كارگران داده شود و هنگام برپا نمودن داربست با نصب علائم هشدار دهنده و يا در صورت امكان با نصب توري از ورود كارگران به محل و استفاده از لوله هاي طويل ، و مانور اين لوله ها در كنار شبكه هاي برق جلوگيري گردد.

1 comment:

Anonymous said...

با سلام.وب بسيار پرباري داريد.ممنون مي شم اگه مطلبي در مورد ايمني برق در پالايشگاهها داريد برام بفرستيد.

آدرس من:
hraoufspgc@gmail.com
با سپاس فراوان