Tuesday, March 9, 2010

ايمني در دستگاه هاي مصرف كننده انرژي برق

ايمني عمدتاً به طرح و ساخت دستگاه بستگي دارد. ارتباط بايد به وضوح تقسيم شوند ، تا نقايص فوري معلوم و به آساني تعمير شوند. براي پيشگيري از حوادث غيرقابل پيش بيني، سهولت دسترسي مهم است. مدارها بايد مجزا ، و هر كدام داراي كليد اختصاصي باشند ، و هر مدار كاملاً مشخص باشند. بالاخره ، فيوزها ، دستگاه قطع جريان در صورت عبور برق به زمين ، و غيره بايد براي محافظت در برابر ازدياد بار و اتصالي در نظر گرفته شوند.
از وسايل نظارت و حفاظت در صورت نياز بايد استفاده شود. ابداعات برقي ساده و آسان كه در يك نظر خرابي عايق را به وسيله اندازه گيري دائمي مقاومت عايق بندي به وسيله قسمت هاي مختلف دستگاهي در رابطه با زمين نشان دهند، بايد مورد استفاده قرار گيرند. اين ابداعات حفاظت را در برابر ازدياد سريع ولتاژ اتصال زمين جعبه فلزي دستگاه هاي برقي ( خنثي ) مجزا از طريق يك مقاومت تأمين مي كند. وسايل حفاظتي الكترونيكي با صدا در آورنده زنگ خطر ، يا قطع برق قسمتي كه عايق زميني آن خراب شده است و تجاوز جريان باقي مانده از آستانه مجاز نيز به كار برده مي شوند.
امروزه در كارخانه ها و در محل هاي ساختماني از وسايل حفاظتي گوناگوني استفاده مي شود. اين گونه وسايل بايد با توجه به نوع توزيع مورد استفاده، به دقت انتخاب شوند و ترتيب سيم ارتينگ با سيم خنثي جداگانه ، ارتباط زميني از طريق يك مقاومت ، يا ارتباط زميني مستقيم داده شود.
در تأسيساتي كه سيم خنثي به طور مستقيم به زمين متصل شده است ، مي توان از وسايل قطع افتراقي مدار استفاده كرد كه نسبت به انتشار برق به زمين حساس است و با بروز اولين نشانه نقص ، مدار را قطع مي كند. دستگاه حساس قطع مدار به جريان هاي كم تر از 30 آمپر در زمان بين 03/0 و 05/0 ثانيه واكنش نشان مي دهد. اين وسيله حفاظ مؤثري براي اشخاصي است كه با يك جعبه يا شيء فلزي ديگري كه به طور تصادفي برقدار شده است تماس دارد و حفاظت را در موارد تماس مستقيم با رساناهاي برقدار تضمين مي كند.
چنانچه اين وسيله روي راه ورود جريان به تأسيسات نصب شود يك نوع حفاظت كلي به وجود مي آورد ، و اگر عمل كند باعث قطع عمومي برق مي شود كه در بعضي اوقات تعيين محل نقص مشكل مي شود. براي رفع اين نقيصه ، با توجه به مزاياي حساسيت بالاي آن ها ، سازندگان آن ها را طوري تكميل كرده اند كه خوب عمل نمايند و در برابر تك مدارها ، يا حتي يك قطعه معيوب دستگاه ايجاد حفاظت كند.
با افزايش مصرف (( تريستورها )) براي پايش سرعت هاي متغير در كاربردهاي صنعتي و ماشين آلات خانگي ، احتمال دارد كه استفاده از اين نوع دستگاه حفاظتي معدود شود. براي وسايل قابل حمل با برق ضعيف ، از ترانسفورمرهاي جدا كه ولتاژ كاري آن ها از 50 ولت تجاوز نمي كند ، استفاده مي شود.
علاوه بر اين احتياط هاي ايمني اساسي ، استفاده كنندگان نيز بايد خود به اندازه كافي آگاهي پيدا كنند. اصول عمومي ايمني بايد در مدارس تدريس شود ، مخصوصاً آنچه كه به ايمني برق ارتباط پيدا مي كند. از روش هاي جديد ، آموزش بصورت بصري ، مانند استفاده از فيلم ها ، انيميشن ، تلويزيون و غيره مي باشد.

No comments: