Sunday, October 19, 2008

لامپ کم مصرف برای سلامتی مضر است

دانشمندان انگلیسی می گویند؛ لامپ‌های کم مصرف می‌تواند برای سلامتی مضر باشد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از روزنامه اینترنتی روسی اوترا، دانشمندان انگلیسی اعلام کردند: افرادی که پوست حساسی دارند بیش از سایرین از این لامپ‌ها آسیب می‌بینند چون میزان پرتو ناشی از آنها از لامپ‌های معمولی بیشتر است.
بر اساس این گزارش کارشناسان انجمن پوست انگلیس معتقدند لامپ‌های کم مصرف موجب تسریع ابتلا به بیماری‌های پوستی و از جمله سرطان پوست و هم‌چنین سرگیجه و میگرن درافراد مبتلا به صرع می‌شوند.
دانشمندان انگلیسی به‌ویژه از این موضوع نگران هستند که دولت این کشور براساس برنامه صرفه‌جویی در مصرف برق قصد دارد تا سال 2011 استفاده از لامپ‌های معمولی پرمصرف را به طور کلی متوقف کند و این برنامه می‌تواند به 340 هزار فرد دارای پوست حساس آسیب وارد کند در ضمن از ماه ژانویه فروش لامپ‌های پرمصرف در فروشگاه‌های انگلیس ممنوع خواهد شد.
شناسایی لامپ‌های غیراستاندارد وارداتی در بازار
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران اعلام کرد: ده مورد لامپ‌های غیراستاندارد وارداتی در بازار شناسایی و جمع آوری شدند.
به گزارش روابط عمومی این اداره، مهدی پورهاشم افزود: به منظور نظارت بر کالاهای مشمول استاندارد اجباری در سطح بازار پس از نمونه برداری انواع لامپ موجود در بازار و آزمون در آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده، مشخص شد لامپ‌های وارداتی مذکور غیراستاندارد است.
وی با اعلام نام تجاری آنها افزود: ده مورد لامپ غیر استاندارد کشف شده شامل، لامپ 100 وات رشته‌ای با نام تجاری TONGSRAMS ،100 وات معمولی شفاف رشته‌ای با نام تجاری SINAR ،100 وات معمولی مات رشته‌ای با نام تجاری LONGLIFE ، شمعی اشکی 60 وات رشته‌ای با نام تجاری PGT کم مصرف 36 وات- PII با نام تجاری REZA کم مصرف 36 وات - SP با نام تجاری schwan ; - کم مصرف 18 وات esp با نام تجاری uwigqemetal - کم مصرف 26 وات - esp با نام تجاری EYCEONOMY ، کم مصرف 26 وات با نام تجاری SEPEHR است و همچنین دو نمونه کم مصرف 7 وات با نام تجاری OPPLE و یخچالی 15 وات با نام تجاری KEL در بند نشانه‌گذاری با استاندارد ملی مربوطه مغایرت داشته و مشمول تذکر شده است.
مدیرکل استاندارد استان تهران تاکید کرد: لامپ مشمول اجرای استاندارد اجباری است و استفاده از نوع غیراستاندارد آن موجب ضرر و زیان مصرف‌کنندگان خواهد شد.
پورهاشم افزود: مطابق ماده 9 قانون موسسه، توزیع و فروش کالای مشمول استاندارد اجباری با کیفیت پایین‌تر از استاندارد و یا بدون داشتن نشان استاندارد ممنوع بوده است و توزیع کنندگان و فروشندگان این نوع کالا باید در خصوص محصولات داخلی، داشتن نشان استاندارد و در خصوص کالاهای وارداتی، داشتن مدارک قانونی مربوطه با استاندارد را مورد توجه قرار دهند.
وی هشدار داد در صورت مشاهده این نمونه لامپ‌ها در بازار، ضمن توقیف کالاها از طرف بازرسان این اداره کل، با توزیع کنندگان برخورد قانونی خواهد شد.
پورهاشم از شهروندان نیز خواست در صورت مشاهده توزیع این قبیل کالا در بازار مراتب را سریعا از طریق نمابر 44464340 به روابط عمومی اداره کل استاندارد استان تهران اطلاع دهند

No comments: