Sunday, October 19, 2008

ابداع دستگاه محل یاب اصابت صاعقه

اخیرا توسط شرکت برق توکیو یک دستگاه محل یاب صاعقه بنام LPATS ابداع گردیده است.دستگاه LPATS
(Lightning Positioning And Tracking System) قادر است با استفاده از تکنیک اندازه گیری زمان دریافت موج صاعقه
(Time–of–Arrival) محل دقیق اصابت صاعقه را مشخص نماید. این دستگاه دارای شش عدد دریافت کننده از راه دور RR ( Remote Receivers ) است که برای دریافت امواج الکترومغناطیسی ناشی از صاعقه بکار میروند. این دستگاه نیز دارای بخش تحلیل گر مرکزی(CA) است که با تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات دریافتی توسط RR محل دقیق اصابت صاعقه را محاسبه و تعیین می نماید. این دستگاه قادر است که محل اصابت صاعقه همراه با زمان اصابت و حداکثر جریان صاعقه را در زمان حقیقی بر روی یک صفحه CRT نمایش دهد.
اطلاعات مربوط به صاعقه که از طریق دستگاه LPATS بدست می آید میتواند برای طراحی دقیق عایقها، بازیابی سریع عیبها و پیش بینی اصابت صاعقه استفاده گردند. آزمایش دستگاه LPATS جهت ارزیابی عملکرد آن در سال 1990 میلادی شروع شد. پس از انجام تحقیقات بیشتر برای بهبود عملکرد آن، یک دستگاه LPATS پیشرفته ساخته شد. دستگاه اخیر در آوریل 1995 عملا مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است.
شکل (1) یک نمونه از نتایج مشاهدات و اندازه گیریهای بدست آمده توسط دستگاه LPATS را نشان می دهد.
همانگونه که ملاحظه میگردد در صفحه مختصات جغرافیای منطقه در یک صفحه دو بعدی محل های اصابت صاعقه بصورت نقاط تیره و با شدتهای گوناگون مشخص گردیده اند. همانگونه که در جدول گوشه سمت چپ بالا ملاحظه میگردد فاصله های زمانی متعددی را با رنگهای همسان با رنگ نقاط تیره در صفحه مختصات جغرافیائی نشان میدهد که محدوده زمانهای اصابت صاعقه در محل متناظر با آن رنگ را مشخص می نماید. بعنوان مثال محدوده زمانی 17:20 ~ 17:30 محدوده زمانی اصابت صاعقه در نقطه ای را نشان میدهد که در صفحه با همین رنگ تیره مشخص گردیده است.
شکل (1) : نمایش محل های اصابت صاعقه در مختصات جغرافیائی
منطقه بهمراه ساعات و فاصله زمانی اصابت صاعقه
منبع : بخش توسعه شرکت برق توکیو- ژاپن - صبا

No comments: