Friday, July 15, 2011

مرگ ۲۶۶۶ ایرانی به وسیله آب، گاز و برق

روزنامه شرق نوشت:

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در سال ۸۹ ، ۷۵۰ نفر بر اثر برق گرفتگی، ۷۶۹ نفر بر اثر گاز گرفتگی و یک هزار و ۱۳۴ نفر نیز به علت غرق شدن جان خود را از دست داده اند.

غیر از بالا بودن این آمار نسبت به میانگین جهانی آنچه مسئله را به مراتب عجیب تر می کند این است که بدانیم آمار کشته شدگان برق گرفتگی سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ با رشد ۶،۴ درصدی، مرگ ناشي از گازگرفتگي با افزايش ‌۷.۱ درصدي و آمار مرگ ناشي از غرق‌شدگي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲.۶ درصدی داشته است.

برق در دهه هشتاد ۵۸۹۸ ایرانی را کشت

البته سال ۸۹ در زمینه تلفات برق گرفتگی رکورد دار همه ی سال های دهه ۸۰ است به شکلی که این آمار نسبت به یک دهه قبل ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سال ۸۸ آمار کشته شدگان برق گرفتگی ۷۰۵ بود و تهران با ۱۶۶ کشته، خوزستان با ۹۹ کشته و فارس با ۵۸ کشته در رتبه‌های اول تا سوم استان‌های پر حادثه خیز در برق گرفتگی در کشور بوده اند.

۱۳۱ سال پس از آنکه توماس ادیسون در سال ۱۸۸۰ نخستین نیروگاه مولد برق را در نیویورک، راه اندازی کرد جریان برق همچنان در ایران تلفات جانی به بار می آورد، آنطور که آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد در سال ۸۹ هر ۳۰ استان کشور از این تلفات بی بهره نبوده اند. آمار کشته‌های برق گرفتگی استان‌های کشور علاوه بر تهران، خوزستان و فارس در دیگر استان ها اینگونه بود؛ اصفهان ۴۹، خراسان رضوی ۳۵، کرمان۲۸، مازندران ۲۷، آذربایجان شرقی ۲۵، سیستان و بلوچستان ۲۴، هرمزگان ۲۰، گلستان ۱۸، کرمانشاه ۱۷، بوشهر ۱۶، قزوین ۱۵، قم ۱۵، همدان ۱۵، آذربایجان غربی۱۴، لرستان ۱۴، یزد ۱۴، گیلان ۱۳، سمنان ۱۲، زنجان ۹، کهگیلویه و بویر احمد ۹، خراسان شمالی ۸، چهارمحال بختیاری ۷، اردبیل ۶، مرکزی ۶، کردستان ۵، ایلام ۳ و خراسان جنوبی ۳ نفر کشته است. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور آمار کشته‌های برق گرفتگی کشور به ترتیب ۴۲۳ کشته در سال ۸۰ ، ۴۲۷ کشته در سال ۸۱، ۴۷۴ کشته در سال ۸۲، ۵۵۴ کشته در سال ۸۳ ، ۵۸۹ کشته در سال ۸۴ ، ۶۷۵ کشته در سال ۸۵، ۶۵۱ کشته در سال ۸۶، ۶۵۰ کشته در سال ۸۷ ، ۷۰۵ کشته در سال ۸۸ و در نهایت ۷۵۰ کشته در سال ۸۹ بوده است که مجموع این کشته ها ۵۸۹۸ است.

قاتل خاموش

تلفات گاز گرفتگی هم مانند آمار فوت شدگان برق گرفتگی که در سال ۸۸ به ۷۶۹ نفر می رسید در سال ۸۹ با افزایش ‌۷.۱ درصدي به ۷۸۲ نفر در سال ۸۹ رسید. در این سال بيشترين رقم مرگ ناشي از گازگرفتگي ۲۰۹ نفر در استان تهران بود. اصفهان با ۸۲ نفر، استان آذربايجان شرقي با ۵۸ نفر و استان فارس با ۵۱ نفر کشته شده بيشترين آمار گازگرفتگي را داشته اند. همچنین استانهاي هرمزگان با مرگ يك نفر، بوشهر با دو نفر، ايلام با ۴ نفر و استان‌هاي قم و كهگيلويه و بويراحمد مشتركا با ۵ نفر كمترين تلفات ناشي از گازگرفتگي را در اين سال به خود اختصاص داده‌اند. در دهه ۸۰ بيشترين مرگ ناشي از گازگرفتگي مربوط به سال ۱۳۸۶ با آمار مرگ يك هزار و ۲۴ نفر بوده است.

قاتل: مایع حیات

اگر چه در میان کشورهای کره زمین ایران از سرزمین های خشک و بیابانی محسوب می شود اما علاوه بر گاز و برق، آب هم قاتل ایرانیان است، آمارهای پزشکی قانونی نشان می دهد در سال ۱۳۸۹ يكهزار و ۱۳۴ نفر بر اثر غرق‌شدگي در آب جان خود را از دست دادند، این در حالی است که در سال ۱۳۸۸ بر اثر غرق‌شدگي يكهزار و ۷ نفر در كشور جان خود را از دست داده بودند، آمار مرگ ناشي از غرق‌شدگي در سال گذشته در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۶ درصد افزايش و در مقايسه با سال ۸۷ با كاهش ۳.۱۳ درصدي مواجه بوده است. در سال ۸۹ كمترين رقم مرگ ناشي از غرق‌شدگي با مرگ ۳نفر به استان‌هاي خراسان شمالي و خراسان جنوبي مربوط است و بيشترين رقم غرق‌شدگي در سال گذشته نیز به ترتيب با مرگ ۲۰۴نفر مربوط به استان خوزستان و پس از آن با مرگ ۱۹۴ نفر به استان مازندران می رسد.

سال خشن ۸۹

البته مورد عجیب ۸۹ تنها به افزایش درصد کشته شدگان آب و برق و گاز خلاصه نمی شود، چرا که در زمینه تلفات تصادفات رانندگی نیز با افزایش ۲.۱ درصدی ۲۳ هزار و ۲۴۹ نفر جان خود را در جاده های کشور از دست دادند. همچنین تعداد مراجعین نزاع در سال ۱۳۸۹ نیز با افزایش ۷.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به رقم ۶۲۹ هزار و ۳۶ نفر در این سال رسید. این در حالی بود که در سال ۱۳۸۸ تعداد مراجعین نزاع به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور ۵۸۵ هزار و ۵۰۹ نفر بود، آمار کشته شدگان ناشی از سلاح سرد که در سال هشتاد و هشت ۹۷۶ نفر بود نیز با رشدی ۱۰ درصدی در سال ۸۹ به یک هزار و ۹۳ نفر رسید. عجیب تر آنکه سال پایانی دهه ۸۰ حتی رکورد بیشترین تعداد مراجعین نزاع را با رقم ۶۲۹ هزار و ۳۶ نفر نسبت به همه سال های پیشین به نام خود ثبت کرده است.

با در کنار هم گذاشتن این امار باید گفت ایرانیان سال پایانی دهه هشتاد را به خونین ترین شکل ممکن پشت سر گذاشته اند، حالا تنها سه ماه از آغاز دهه ۹۰ خورشیدی می گذرد و تاکنون آماری در زمینه تلفات آب ، برق ، گاز ، تصادف و نزاع منتشر نشده است، خدا دهه ۹۰ را به خیر بگذراند!

No comments: