Wednesday, September 8, 2010

دستگاههای الکترونیکی، پوشش‌های موبایل مقاوم در برابر امواج

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تهیه مواد نانوکامپوزیتی شدند که با کاهش 90 درصدی شدت امواج الکترومغناطیسی می‌تواند در ساخت انواع «کیس» دستگاههای الکترونیکی، پوشش‌های موبایل مقاوم در برابر امواج و همچنین تجهیزات پیشرفته ضدحملات الکترومغناطیسی و جنگ الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر حسین میرزازاده، دانش‌آموخته دوره دکتری دانشکده پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « نانوکامپوزیت پخت دینامیکی شده PP/EPDM گرافیت» با اشاره به این که نانوکامپوزیت‌ها گروهی از مواد هستند که ابعاد اجزاء تشکیل دهنده ساختار آن‌ها در ابعاد نانومتر است، اظهار کرد: در این تحقیق از نانوگرافیت به منظور ایجاد رسانش الکتریکی و پوشش دهی امواج الکترومغناطیس دربستر ترموپلاستیک الاستومر PP/EPDM استفاده شده است.
وی با بیان این‌که ترموپلاستیک الاستومر ماده‌ای با کاربردهای بسیار است، خاطرنشان کرد: از این ماده می‌توان در ساخت انواع «کیس» دستگاه‌های الکترونیکی، قاب موبایل و ... استفاده کرد و زمانی که این ماده رسانا شود، کاربردهای متنوع دیگری نیز خواهد یافت.
مجری این طرح در ادامه افزود: یکی از مهمترین کاربردهای نانو کامپوزیت رسانا شده این است که می‌توان با استفاده از آن قاب‌ها و «کیس» هایی ساخت که مانع تداخل امواج الکترومغناطیسی می‌شود.
میرزازاده با اشاره این که، نانو کامپوزیت در بخش‌های مخابراتی و نظامی نیز کاربردهای متفاوتی دارد، تاکید کرد: این مواد در زمینه مخابرات می‌تواند به منظور پیشگیری از تاثیر امواج بر مدارات الکتریکی و تداخل امواج موبایل‌ها مورد استفاده قرار گیرد و یا در امور نظامی از حمله‌های الکترومغناطیسی جلوگیری ‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد: به‌عنوان مثال، میدان الکترومغناطیسی شدیدی که در مجاورت یک پایگاه نظامی امکان وقوع دارد می‌تواند تمامی وسایل الکترونیکی در پایگاه نظامی را از کار بیندازد، بنابراین با استفاده از موادی که در این پژوهش ساخته شده تا حد زیادی جلوی این اتفاق گرفته می‌شود، یعنی می‌توان با ساختن دیواره اتاق‌ها یا «کیس» دستگاههای الکترونیکی به کمک این مواد جلوی سوختن مدارات الکتریکی توسط حمله الکترومغناطیسی را گرفت.
میرزازاده اظهار داشت: براساس تحقیق انجام شده در این پژوهش با برقراری ارتباطی که بین پارامترهای ساخت ترموپلاستیک الاستومر و خواص نهایی رسانش آن انجام شد به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم به رسانش مشخصی برسیم باید تحت شرایط خاصی، نانوکامپوزیت ترموپلاستیک الاستومر را تولید کنیم تا میزان رسانش به اندازه مطلوب برسد.
وی یادآور شد: در این بررسی‌ها نمونه‌ها به صورت ورق‌های صاف، ساخته شده و سپس تحت تست نفوذ الکترومغناطیسی قرار گرفتند،‌ در واقع آزمون‌های اولیه انجام شده که برای مثال شدت امواج الکترومغناطیسی را تا 90 درصد کاهش می‌دهد.
میرزازاده درباره نانو کامپوزیت پخت دینامیکی شده، اظهار کرد:PP، همان ترموپلاستیک پلی پروپیلن و EPDM نیز یک نوع لاستیک است که ترموپلاستیک الاستومر از مخلوط کردن این مواد با هم به دست می‌آید و سپس فاز لاستیک با فاز ترموپلاستیک در زمان اختلالات پخت می‌شود که به آن پخت دینامیکی می‌گویند.
گفتنی است، این پژوهش با عنوان « نانوکامپوزیت پخت دینامیکی شده PP/EPDM گرافیت: بررسی ارتباط ریزساختار با رسانش الکتریکی» در قالب رساله دکتری حسین میرزازاده به راهنمایی پرفسور علی اصغر کتباب و مشاوره دکتر اندرو هریمک (Andrew. N. Hrymak) از دانشگاه مک مستر کانادا انجام شده است.
ایسنا

No comments: