Sunday, July 25, 2010

وقوع 11 هزار و 700 حادثه ناشی از کار در کشور

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار و امور اجتماعی گفت: در سال گذشته 11 هزار و 700 حادثه در حین کار در کشور رخ داد که این تعداد نسبت به سال قبل از آن شش درصد کاهش داشته است.
محمد اصابتی ظهر سه شنبه در همایش حفاظت و ایمنی در کارگاه های ساختمانی که در سالن اجتماعات شهید رجایی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: نیروی انسانی سرمایه اصلی در هر کشوری است که صیانت از این سرمایه ارزشمند وظیفه اصلی ما در وزارتخانه است.
اصابتی با اشاره به تهدیدات مشهود و غیرمشهود در حین کار گفت: مسائل روانی، تالمات روحی، پیامدهای اجتماعی، مشکلات خانوده ها از جمله مواردی است که پس از سوانح کارگران را درگیر می کند و عواقب زیادی را بدنبال دارد.
وی با اشاره به بروز خسارت چهار میلیارد تومانی در هر فوت مربوط به کار، تصریح کرد: خسارتهای غیرمشهود چهار برابر خسارات مشهود است و هر حادثه در محیط کار که منجر به فوت شود چهار میلیارد تومان خسارت می زند و موجب از دست رفتن شش هزار روز کاری می شود.
اصابتی یادآور شد: در سال گذشته بیش از 11 هزار و 700 سانحه در محیط های کاری به وقوع پیوست که نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش داشته است.

35 درصد سوانح در بخش ساختمان

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار و امور اجتماعی گفت: 30 تا 35 درصد حوادثی که در کشور رخ می دهد در بخش ساختمان رخ می دهد که 14 درصد حوادث هم منجر به فوت می شود در حالیکه میزان کشته در حوادث غیر ساختمانی 9 درصد است. وی خاطرنشان کرد: 52 درصد حوادث ناشی از کار منجر به شکستگی می شود و 24 درصد حوادث ساختمانی در زمان آماده سازی و تخریب رخ می دهد. اصابتی با بیان علت وقوع حوادث ناشی از کار در واحدهای صنعتی وتولیدی گفت: 53 درصد حوادث ناشی از عدم نظارت و 47 درصد عدم آموزش و سهل انگاری و استفاده نکردن از تجهیزات و وسایل ایمنی است.
به گفته این مسئول در بخش ساختمان 48 درصد حوادث در اثر سقوط اشیاء و لغزیدن رخ می دهد که باید با آموزش و ارائه راهکارهای درست این حوادث را کاهش دهیم.

460 هزار مورد بازرسی از واحدها

اصابتی یادآور شد: به منتظور حسن اجرای قانون کار در سال گذشته بیش از 460 هزار مورد بازرسی به صورت ادواری و موردی از کارگاههای تولیدی مشمول قانون کار صورت گرفت و امسال هم 34 برنامه عملیاتی در حوزه بازرسی در زمینه پیشگیری از حوادث و مسائل حفاظتی و ایمنی تدوین و پیش بینی شده است که اجرایی خواهد شد.

No comments: