Saturday, May 8, 2010

درجه بندي حفاظت محيطي دستگاه هاي الكتريكي يا حفاظت بدنه و محفظه

درجه بندي حفاظت محيطي تعيين كننده شدت حفاظت بدنه دستگاه الكتريكي و محفظه آن نسبت به تماس انسان يا حيوان و ورود اجسام خارجي سخت و همچنين نفوذ آب و ديگر مايعات به درون آن است. اين نوع حفاظت از حروف P و I كه بصورت IP بر روي بدنه دستگاه ها مشخص مي گردد.
در ادامه حروف IP يكسري اعداد و حروف مي آيند كه هر يك مفهومي خاص دارند. در واقع اين نوع حفاظت ، به صورت IP XX YY نمايش داده مي شود.
منظور از XX حفاظت دستگاه نسبت به نفوذپذيري گرد و غبار يا تماس با اجسام خارجي و نفوذپذيري مايعات است. كه در خصوص آنها در همين سايت صحبت شده است.
حروف YY كه بعد از XX مي آيند ، بيانگر مفاهيم خاص خود بوده و با حروف A,B,C,D,H,S,M,W مقاصد خود را بيان مي كند. مفهوم هر يك از حروف اشاره شده كه به صورت اختياري بعد از دو شماره ذكر شده ، پس از IP مي آيد و بيان گر حفاظت انسان ها و حيوان ها در برابر تماس با دستگاه است ، به شرح ذيل است :
A : استفاده از اين حرف به منظور حفاظت دستگاه در صورت دسترسي پهناي عقبي دست به آن ؛ آسيبي به فرد وارد نشود.
B : استفاده از اين حرف به منظور حفاظت دستگاه در صورت ورود انگشت انسان به داخل قسمت هاي فرو رفته دستگاه، به گونه اي كه به نقاط برق دار نمي رسد و فرد از خطر برق گرفتگي محفوظ مي ماند و هيچگونه آسيبي به وي وارد نمي شود.
C : استفاده از اين حرف بيان گر حفاظت انسان در مقابل ورود ابزار به قطر بزرگ تر يا مساوي 5/2 ميلي متر به درون دستگاه است به طوري كه از خطر برق گرفتگي محفوظ مي ماند و آسيبي به وي وارد نمي شود.
D : استفاده از اين حرف بيان گر حفاظت انسان در مقابل ورود سيم به قطر بزرگ تر يا مساوي 1 ميلي متر به درون دستگاه است ، به طوري كه از خطر برق گرفتگي محفوظ مي ماند و آسيبي به وي وارد نمي شود.
علاوه بر حروف ذكر شده در فوق، يكسري حروف ديگر ( H,S,M,W ) نيز به صورت اختياري بعد از حروف بالا يا در صورت ذكر نشدن حروف بالا بعد از دو شماره آمده در پشت سر IP مي آيند كه هر يك مفاهيمي خاص خود را به شرح ذيل دارند :
H : استفاده از اين حرف بيان گر اين است كه دستگاه در مقابل نفوذ آب در حد زيان بخش تحت شرايط كار كرد و گردش قسمت هاي گردنده آن مورد آزمون قرار گرفته است.
W : استفاده از اين حرف بيان گر اين است كه دستگاه در مقابل وزش شديد باد به علت برخورداري از وسايل حفاظتي اضافي داراي كار كرد مناسبي بوده و خطري ندارد.
با توضيحات ارايه شده توصيه مي شود در مناطق مستعد خطر غبارهاي قابل اشتعال يا انفجار ( منطقه Z ) از دستگاه هاي با درجه حفاظت بدنه حداقل IP6X و در محيط مستعد خطر Y حداقل از دستگاه هاي با درجه حفاظت بدنه IP5X استفاده شود.
چنانچه درجه حفاظت دستگاهي داراي ويژگي IP68 باشد ، به مفهوم آب بندي كامل دستگاه مورد نظر است.

No comments: