Wednesday, May 5, 2010

دستورالعمل وضوابط اجرایی قانون ایمنی راه

دستورالعمل و ضوابط اجرائي بند 4 تفويض اختيار شماره 11/15249 مورخ 4/10/80
الف – صدور مجوز براي اجراي تاسيسات خدمات زيربنائي در داخل حريم راهها
1 – عبور لوله هاي گاز با قطر بيش از 4 اينچ چنانچه در امتداد راه قرار گيرند براي كليه راهها ميبايست در خارج از حريم آنها انجام شوند و لوله هاي بقطر 4 اينچ و كمتر براي راههائيكه داراي احاريم 35 و 45 متر ميباشند حداقل بترتيب از 15 متري و 20 متر و آنهائيكه داراي احاريم 76 و 120 متر هستند حداقل بترتيب از 35 و 50 متري محور (آكس) بسمت منتهي اليه حريم را ه صورت گيرند.
تبصره 1) چنانچه اجبارا لوله هاي گاز با فشار زيادتري از كنار راهها عبور نمايند لازم است گزارش توجيهي و دلايل فني توسط متقاضي به اداره كل تقديم تا پس از بررسي فني و مهندسي اقدام مقتضي معمول گردد.
تبصره 2 ) چنانچه اجبارا عمليات حفاري جهت اجراي تاسيسات خدمات زيربنائي در فواصل فوق الذكر مقدور نباشد انجام آنها در فاصله 2 متر بيشتر از مقادير مندرج در بند يك براي كليه راهها بلامانع بوده و در اين حالت خسارات مربوطه 50 درصد افزايش خواهد يافت.
2 – عبور لوله هاي آب و فاضلاب بقطر بيش از 400 ميلي متر در امتداد كليه راهها ميبايست در خارج از حريم آنها انجام شوند و براي لوله هاي بقطر 400 ميلي متر و كمتر مانند رديف 1 عمل گردد.
3 – عبور لوله هاي نفت بقطر بيش از 10 اينچ در امتداد كليه راهها ميبايست در خارج از حريم قانوني آنها انجام شوند و براي لوله هاي بقطر 10 اينچ و كمتر همانند بند يك و موارد مذكور در بند دو عمل گردد.
4 – عبور كابلهاي تلفن در امتداد راهها براساس قسمت آخر بندهاي يك و دو عمل گردد.تبصره: اولويت قرار گرفتن تاسيسات خدمات زيربنائي از منتهي اليه حريم راهها به ترتيب لوله هاي گاز ، نفت ، آب و ....خواهد بود.
5 – عبور شبكه هاي برق فشار قوي و متوسط و ضعيف در امتداد راهها ميبايست در خارج از حريم صورت گيرد و در موارد اضطراري شبكه هاي فشار ضعيف و عبور كابلهاي مربوط به آن در منتهي اليه حريم راهها انجام شوند.
6 – كليه تاسيسات زيربنائي فوق و نيز ساير موارد مشابه بر حسب مورد در امتداد راهها كه در روي زمين اجرا ميگردند مانند تيرهاي برق ، تلفن و ..... ميبايست با نظر و تشخيص آن اداره كل در يك سمت راه و به شرح مندرج در اين دستورالعمل به نحوي كه اعلام شده است صورت گرفته و سمت ديگر راه آزاد باقي بماند.
7 – در صورت اصلاح شبكه هاي برق و مخابرات موجود در كنار راهها عمليات مربوطه فقط در سمتي كه شبكه وجود دارد انجام گردد ، در صورتيكه موانعي جهت اجراي شبكه جديد در مسير شبكه قديم اجباراً عمليات را در سمت ديگر راه اجتناب ناپذير سازد اجراي آن بشرط جمع آوري شبكه قديم و ضمن رعايت كليه موارد مذكور بشرح فوق بلامانع ميباشد.
8 – صدور مجوز براي احداث كانالهاي روباز بهر اندازه و بهر منظور در داخل حريم راهها ممنوع ميباشد.
9 – عبور كليه تاسيسات از عرض راهها ( بصورت هوائي و زميني) ميبايست به نحوي انجام پذيرد كه در انتقال هوائي تيرگذاري از منتهي اليه حريم راه در يك سمت راه به منتهي اليه حريم سمت ديگر راه صورت گيرد و در عبور زميني حتي الامكان از زير پلهاي موجود در طرفين محل قطع عرضي (بدهانه 2 و بيش از 2 متر) با توجه به نوع و قطر تاسيسات استفاده شود در صورت عدم وجود پل يا آبرو بشرح فوق عبور عرضي با نقب زني يا با استفاده از دستگاه پرس افقي و بورينگ انجام شود.
بديهي است راههائيكه داراي رو يه آسفالتي گرم ميباشند بجز در موارد اجتناب ناپذير و با اطلاع و هماهنگي قبلي با اداره كل ايمني و حريم راهها در هيچ حالت ديگري نبايد اجازه آسفالت شكافي صادر گردد.
تبصره 1) ارتفاع كابلهاي برق فشار ضعيف و تلفن كه در داخل حريم راه بصورت عرضي عبور مينمايند تا سطح راه حداقل 5/6 و براي كابلهاي برق فشار متوسط و قوي حداقل 12 متر با رعايت كليه اصول فني و مهندسي به منظور تردد امن در راه تعيين ميگردند.
تبصره 2) اخذ مجوز جهت اجراي تاسيسات عمومي خدمات زيربنائي بايد توسط دستگاههاي اجرائي طرح (نظير ارگانها و سازمانهاي دولتي و نهادهاي انقلاب اسلامي و اشخاص حقيقي و حقوقي و ....) در خواست و راساً نسبت به اخذ آن اقدام نمايند لذا از صدور مجوز براي پيمانكاران طرف قرارداد دستگاههاي اجرائي و شوراهاي اسلامي شهر و روسنا جداً خودداري شود.

No comments: