Wednesday, April 21, 2010

HSE سيستم نوين بهداشت ، ايمني و محيط زيست

امروزه فلسفه HSE با نگرشي نوين به عوامل بهداشتي، ايمني و زيست محيطي در صنعت نفت، از اهميت ويژه اي در توسعه همه جانبه كشور و پيشرفت و رشد جامعه انساني برخوردار است. سياستهاي اتخاذ شده در اين نگرش براساس اهدافي از جمله كاهش آثار نامطلوب صنعت بر محيط، افزايش آثار مثبت صنعت بر جامعه، افزايش تامين ايمني كاركنان، تجهيزات و تاسيسات در مراكز صنعتي، كاهش حوادث و آسيب هاي محيط هاي صنعتي، به پايين ترين ميزان ممكن از طريق حذف شرايط ناامن و حفاظت هرچه بيشتر از محيط زيست تعيين و تبيين شده اند. در طول ساليان متمادي، مباحث ايمني، بهداشت و محيط زيست در صنعت نفت مطرح بوده است. امروزه با نگاهي ريزبين و پر دقت همراه با نظارت مديريتي واحد به صورت سيستماتيك و همه جانبه به اين مباحث پرداخته شده است. شكل1 و2 مفهوم HSE و تعامل آنها با يكديگر را نشان مي دهد. همچنين چرخه نظام مديريت HSE درصنعت نفت در اين نمودارها تبيين شده است. نظام مديريت فراگير HSE با ايجاد بستر فرهنگي به تبيين تاثير متقابل عوامل بهداشت، ايمني و محيط زيست پرداخته و از اين روش نواقص، مخاطرات بالقوه، حوادث و مشكلات را مورد ارزيابي قرار داده و روشهاي مبتني بر پيشگيري را ارايه مي دهد.
هر چند دستيابي به نظامي خلاق در ساختار مديريت فراگير بهداشت، ايمني و محيط زيست (HSE.MS) و رويكرد يكپارچه سازي فرايندها و گردش كار فعاليتهاي سه گانه بهداشت، ايمني و محيط زيست در تمامي سطوح صنعت نفت نيازمند تلاشهاي زيادي است اما متخصصين و مديران صنعت در سالهاي اخير گامهاي موثري درجهت شكل گيري ساختار HSE.MS و ارتقاي اهداف اين نظام مديريتي برداشته اند. بطوريكه امروزه صنعت نفت در اين فاصله زماني كوتاه شاهد كسب موفقيت هايي در اين سه مقوله بوده است. از ميان اين موفقيت ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:
- انتخاب فرايندها و توليد محصولات سازگار با محيط زيست در طرحهاي جديد و اجراي طرح ارزيابي آثار زيست محيطي قبل از احداث و استقرار سيستم مديريت زيست محيطي در تمامي مجتمع ها. همچنين، اصلاح فرايندهاي موجود به منظور به حداقل رسانيدن ضايعات توليدي، حركت به سمت Zero discharge و تصفيه پساب هاي صنعتي و بهداشتي و توسعه فضاي سبز.
- جلوگيري از سوزانده شدن241 ميليون فوت مكعب گاز و كاهش انتشار آلاينده ها در حدود18 هزار تن با اجراي طرح آماك يكي از بزرگترين پروژه هاي جمع آوري گازهاي همراه نفت، جلوگيري از سوزانده شدن320 هزار بشكه نفت با بهره گيري از دستگاه سيار فراورش نفت (MOT) در مناطق نفت خيز جنوب، كاهش آلاينده هاي هوا از طريق توليد و توزيع بنزين بدون سرب در سراسر كشور (از ابتداي سال1381) و توزيع گازوييل كم گوگرد (500 PPM) در شهرهاي بزرگ.
- كاهش آلودگي هواي19 شهر بزرگ با احداث71 جايگاه عرضه گاز طبيعي فشرده (CNG) ، افزايش سهم گاز طبيعي در سبد انرژي كشور از38 درصد (در سال1375) به56 درصد (در سال1383) و افزايش خانوارهاي برخوردار از گاز طبيعي از تعداد9 ميليون و445 هزار و386 خانوار (در سال1382) به10 ميليون و222 هزار خانوار (در سال1383) بخشي از فعاليتهاي مجموعه صنعت نفت در زمينه محيط زيست و در راستاي توسعه پايدار است.
براساس خط مشي HSE وزارت نفت، هدف HSE ، حذف تمامي حوادث و آثار زيانبار بر افراد و محيط زيست و حركت در راستاي توسعه پايدار، افزايش بهره وري، رشد و بالندگي نيروي انساني با فراتر رفتن از استانداردهاي روز است. در سالهاي اخير ضريب شدت حوادث و ضريب تكرار حوادث به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرده است، براي نمونه در يك واحد توليدي صنعت نفت، ركورد20 ميليون نفر ساعت كار بدون حادثه بدست آمده است. در اين سيستم تمامي مسايل مربوط به بهداشت حرفه اي، بهداشت محيط، بهداشت عمومي، بهداشت رواني و بهداشت تغذيه و همچنين پيگيري مشكلات درماني كاركنان با اجراي روش هاي يكسان و با نظارتهاي مستمر، كنترل مي شوند. همچنين در نهايت از اجراي صحيح برنامه هاي شناسايي، ارزيابي و كنترل موثر ريسك فاكتورهاي بهداشتي، اطمينان حاصل مي شود. با نياز سنجي و بكارگيري برنامه هاي كاربردي بهداشت و ايجاد انگيزه لازم به منظور پيروي از روشهاي اجرايي تدوين شده در اين نظام، در آينده اي نه چندان دور شاهد ارتقاي سلامت كاركنان، حذف و يا كنترل تمامي ريسك فاكتورهاي بهداشتي، تطابق بهينه كار با انسان و در نهايت تسهيل دستيابي به اهداف HSE خواهيم بود.
منبع: اداره كل بهداشت، ايمني و محيط زيست وزارت نفت

No comments: