Friday, April 2, 2010

تاریخچه خط گرم

کار بر روی شبکه های برقدار در دنیا تقریباً از سال 1913 شروع شد و به تدریج پیشرفت نمود. اما در سال 1959 با تولید اپوکسی گلاس که دارای مقاومت مکانیکی بسیار خوب و درجه عایقی بسیار عالی معادل 100 کیلوولت در هر فوت می باشد ، تجهیزات خط گرم دستخوش تحول شده بطوریکه تا سال 1964 یعنی پس از گذشت حدود 50 سال از آغاز کار بر روی شبکه های برقدار ، عملیات خط گرم تا ولتاژی حدود 750 کیلوولت کار شده است.
در ایران نیز پس از خریداری لوازم خط گرم از شرکت A.B.CHANCE آمریکا قدم های اولیه برداشته شد. سپس با آموزش های لازم در ایران و آمریکا ، کار خط گرم بصورت عملی از سال 1354 بر روی شبکه های تهران ، خراسان و خوزستان آغاز شد.
در سالهای انقلاب و جنگ به دلیل خاموشی هائی که اعمال می شد ، خط گرم مورد توجه نبود. سپس با وجود تحریم های خارجی ، آموزش خط گرم توسط متخصصین داخلی آغاز و با استفاده از امکانات موجود عملیات بر روی شبکه های برقدار مجدداً پیگیری شد. از سال 1376 این کار بصورت جدی و فراگیر مورد توجه قرارگرفت و ساخت برخی تجهیزات در داخل کشور نیز باعث تقویت آن شده ، بطوریکه هم اکنون پس از یک دهه ، اکیپ های متعددی در سطح ولتاژ فشار متوسط مشغول فعالیت می باشند.

1 comment:

majid khoshrou said...

dear sir
hi,as a student of power engineering i have no idea about hot lines,UHV and EHV!measurments need to be done in order to protect and maintane.
if you any ideas know related books or references please let me know,i really appreiate that.
thanks
bles you