Thursday, March 25, 2010

تشنج ناشي از برق گرفتگي

دكتر فرح اشرف زاده، فوق تخص اعصاب كودكان، استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد
مقدمه:
امروزه انرژي الكتريكي جاي خود را به عنوان يك انرژي برتر تثبيت كرده است. انرژي كه با كمترين صدمه به محيط زيست، بيشترين منابع را به بشر هديه مي كند، با اين وود چنانچه رعايت نكات ايمني در استفاده از وسايل برقي مد نظر نباشد، فاجعه به بار خواهد آمد. كودكان به واسطه بازيگوشي و كنجكاوي مي تواند از قربانيان اصلي باشند. در اين مقاله اطفالي كه متعاقب برق گرفتگي دچار آسيب عصبي شده اند و به اين دليل به بيمارستان مراجعه نموده اند، معرفي مي شوند.
روش كار و يافته ها:
در طي 10 سال، 7 كودك به دليل تشنج، همي پارزي و اعما، متعاقب برق گرفتگي به بيمارستان قائم (عج) مراجعه نمودند، تمامي اين بيماران پسر بوده و تشنج آنها از نوع فوكال حركتي سمت راست بدن بود. در 4 مورد ضايعه اي انهدامي در قسمت عمقي مغز در سمت چپ مشهود بود، ولي در باقي موارد يافته اي غيرعادي در سي تي اسكن مغز وجود نداشت. در پيگيري اين بيماران 6 مورد پس از 3-2 سال فاقد تشنج شدند، ولي يك كودك عليرغم دريافت دارو گهگاهي تشنج داشت. آسيب پوستي و انهدام بافتي موضعي در 4 مورد وجود داشت، كه تا مدتي اسكار بر جاي نهاد ولي در مابقي فقط سوختگي سطحي مشاهده شد.بررسي ساير ارگان ها طبيعي بود.
بحث و نتيجه گيري:
عبور جريان الكتريكي از اندامها، با آن كه زخم كوچكي در ابتدا ايجاد مي نمايد ولي مي تواند حتي گانگرن و قطع عضو را به دنبال داشته باشد. بدن انسان همانند يك هادي در مقابل جريان الكتريسيته عمل مي كند، صدمات حرارتي ناشي از برق هم در سطح و هم در عمق ايجاد مي شود. جريان الكتريكي از طريق محل تماس با منبع انرژي وارد بدن شده، مسير خود را از راهي كه كمترين مقاومت را دارد، طي مي نمايد و از نزديك ترين محل اتصال به زمين خارج مي گردد، در مسير اين عبور انهدام و آسيب بافتي ايجاد مي نمايد. شدت ضايعات به عوامل: ولتاژ، شدت جريان، مقاومت پوست و مخاط در نقطه ورودي، مقاومت نقطه خروجي به زمين، بستگي دارد
صدمات ناشي از جريان برق به سه دسته تقسيم مي شوند:
صدمات ناشي از اثر حرارتي و سختگي (تخريب نسجي)
صدمات ناشي از تروما (سقوط از ارتفاع، شكستگي ها)
صدمات ناشي از اختلالات الكتروشيميايي و بيولوژيكي (توقف تنفسي، آسيب ميوكارد و ايست قلبي، تغييرات بسيار شديد P.H...)
آسيب مغزي در موارد زنده مانده ناشي از عبور الكتريسته از مسير راه هاي مغزي- نخاعي به طرف بالا و ادم و نكروز بافتي مي باشد كه در كوكدان معرفي شده سبب تشنج فوكال شده است. چون همه اين بيماران راست بودند آسيب در سمت چپ مغز بروز كرده بود.
نتيجه گيري:
در هنگام برخورد با كودك مبتلا به برق گرفتگي علاوه بر اقدامات درماني اوليه با توجه به امكان وجود آسيب سيستم عصبي و شكستگي هاي استخواني و مهره اي الزامي است.

No comments: