Monday, March 29, 2010

تبديل حركات بدن انسان به برق

شايد باور كردني نباشد، اما تنبل‌ترين انسان‌ها هم منبع انرژي هستند. حركت تنفس قفسه سينه انسان مي‌تواند يك وات برق توليد كند و اگر فردي از روي صندلي بلند شود و سريعاً در اتاق حركت كند هر بار كه پاشنه پا به زمين مي‌خورد، 70 وات برق توليد مي‌شود.
اين مقدار برق را مي‌توان براي شارژ يك تلفن همراه مورد استفاده قرار داد. اما مسئله اينجاست كه چگونه مي‌توان اين منبع را مهار و از آن بهره‌برداري نمود.مايكل سي مك آلپاين از دانشگاه پرينستون و همكارانش روش جديدي را ابداع كرده‌اند كه به موجب آن حركات بدن انسان به برق تبديل مي‌شود. ايشان كريستال‌هاي پيزوالكتريك را بر روي پوليمر منعطف قرار داده‌اند.
مواد پيزوالكتريك در صورت خم شدن برق توليد مي‌كنند؛ اما تا بدينجا مسئله اين بود كه اين مواد را بر روي پلاستيك‌هايي قرار مي‌دادند كه در مجاورت با حرارت بدن انسان ذوب مي‌شد. راه حل آقاي مك آلپاين و همكارانش كه درنشريه Nano Letters به چاپ رسيد، اين است كه در وهله نخست كريستال‌ها به صورت نوارهاي باريك چيده شوند و سپس به پوليمر خاصي موسوم به PDMS متصل شوند.
آقاي مك آلپاين اظهار داشت تيمش در حال توليد نمونه محصول مي‌باشد. در اين نمونه‌ها سيم‌هاي بسيار باريك بر روي كريستال‌ها قرار مي‌گيرند تا بدين ترتيب برق به دست آمده از طريق اين سيم‌ها جريان يابد. سپس لايه ديگري از PDMS بر روي كريستال‌ها قرار ميگيرد تا محافظت شوند.
پيش‌بيني مي‌شود اولين كاربرد اين كريستال‌ها در كفش‌ها باشد، به نحوي كه آنقدر برق توليد شود تا دستگاه پخش موسيقي يا تلفن همراه فرد شارژ بماند؛ اما هدف نهايي توليد ژنراتور برق منعطف است كه بتوان آن را در سينه بيماران يا در ديگر نقاط بدن قرار داد.
ترجمه : همكاران سيستم
ناشر: The New York Times

1 comment:

majid khoshrou said...

dear sir
hi,about solar cells,how they work and generatepower ,if you have any idea or inforation please let me know.thanks in advance
and your blog is rock
bless you