Sunday, February 28, 2010

داستان مديريتي :مرد متمکن و کارگران

حکایتی از بزرگان نقل می کنند که بسیار شنیدنی است . حکایت این است :مردی بود بسیار متمکن و پولدار ، روزی به تعدادی کارگر برای انجام کارهای باغش نیاز داشت . بنابراین ، پیشکارش را به میدان شهر فرستاد تا کارگرانی را برای کار اجیر کند . پیشکار رفت و همه ی کارگران موجود در میدان شهر را اجیر کرد و آورد و آن ها در باغ به کار مشغول شدند . کارگرانی که صبح زود در میدان نبودند ، این موضوع را شنیدند و آنها نیز آمدند . همچنین تعدادی دیگر ، به جمع کارگران اضافه می شدند . حتی بعضی غروب بود که رسیدند ، اما مرد ثروتمند آنها را نیز پذیرفت .شبانگاه هنگامی که خورشید فرو نشسته بود ، او همه ی کارگران را گرد آورد و به همه ی آنها دستمزدی یکسان داد . همانگونه که انتظار می رفت ، انانی که از صبح به کار مشغول بودند ، آزرده شدند و گفتند : « این بی انصافی است ؛ چه می کنید آقا ؟ ما از صبح کار کرده ایم و اینان غروب رسیدند و بیش از دو ساعت نیست که کار کرده اند . بعضی دیگر هم که همین چند دقیقه ی پیش به ما ملحق شدند . آن ها که اصلا کاری نکرده اند ! . »
مرد ثروتمند خندید و گفت : « به دیگران کاری نداشته باشید ، آیا انچه که به خود شما داده ام کم بوده است ؟ » کارگران یکصدا گفتند : « نه ؛ آنچه که شما به ما پرداخته اید ، حتی بیش از دستمزد معمولی ما نیز بوده است ؛ با وجود این ، انصاف نیست که اینانی که دیر رسیده اند و کاری نکرده اند ، همان دستمزدی را بگیرند که ما گرفته ایم . »
مرد دارا گفت : « من به آنها داده ام زیرا بسیار دارم .... . من اگر چند برابر این نیز بپردازم ، چیزی از دارایی من کم نمی شو د . من از استغنای خویش می بخشم . شما نگران این موضوع نباشید . شما بیش از انتظارتان مزد گرفته اید ، پس مقایسه نکنید . من در ازای کارشان نیست که به آنها دستمزد می دهم ، بلکه می بخشم زیرا برای بخشیدن ، بسیار دارم. من از سر بی نیازی است که می بخشم . »
تحلیل معنوی :•بعضی برای رسیدن به خدا سخت می کوشند . بعضی ها درست در هنگام غروب از راه می رسند . بعضی دیگر هم وقتی کار تمام شده است پیدایشان می شود . خداوند نیز به استحقاق بنده نمی نگرد ، بلکه دارایی خویش را برای بخشش می نگرد . او به غنای خود نگاه می کند ، نه به کار ما .تحلیل رفتاری :•سعی کنیم از سود بردن دیگران به اندازه ی خود ، حتی اگر از ما کمتر هم کار کرده اند نا خرسند نشویم و حس حسادت را از ذات خویش محو نماییم .•بخشش را به هر بهانه ای که می شود ، انجام دهیم و آن را تقویت نماییم .تحلیل مدیریتی :•در هنگام دادن مزد به کارمندان بسیار دقیق و سنجیده عمل نمایید . عدالت را باید به درستی برقرار نمود ، زیرا طبق نظریه برابری بیشتر کارمندان خود را با همکاران دیگر مقایسه می کنند و اگر احساس کنند که از دیگران بیشتر کار می کنند و دستمزد کمتر یا برابری دریافت می کنند ، خود تصمیم به ایجاد عدالت می گیرند ، و این عدالت را با کم کاری خود ایجاد می کنند .•به کارمندان باید آموخت که هرکس در هر جایگاهی که قرار دارد ، کار خویش را به درستی انجام دهد و مستقیماً در کار دیگران دخالت نکنند. نظارت بر کار سایر کارکنان وظیفه ی مدیر می باشد.

2 comments:

نوراحمد سارلی said...

سلام دوست عزیز وبلاگ زیبا و جالبی دارین
دوست داشتم تبادل لین کنیم تا هم من و هم شما از برکات آن استفاده کنیم پس اگر خواستید من را با نام
مقالات برق
لینک کنید و در قسمت نظرات وبلاگ من بگید که چه نامی برای لینک شما قرار دهم
مملون وخدا حافظ

نوراحمد سارلی said...

سلام دوست عزیز وبلاگ زیبا و جالبی دارین
دوست داشتم تبادل لین کنیم تا هم من و هم شما از برکات آن استفاده کنیم پس اگر خواستید من را با نام
مقالات برق
لینک کنید و در قسمت نظرات وبلاگ من بگید که چه نامی برای لینک شما قرار دهم
مملون وخدا حافظ