Saturday, January 9, 2010

انگيزه ، ايمني Incentives , safety

چگونگي جلب همكاري فعال كارگران در جلوگيري از حادثه مسأله مهمي است. بيشتر حوادث ناشي از اشتباهات انساني در نتيجه عدم رعايت اصول ايمني يا بي توجهي به وجود مي آيند، و نظريات جديد ايمني بر لزوم ايجاد نگرش ايمني در تمام سطوح تأكيد دارند.
اولين مسئووليت مديريت اين است كه تا حد قابل قبولي ، محل هاي كار و تجهيزات و فرآيندهاي مربوط به آن ها ايمن باشند و كارگران آموزش كافي ديده و به خوبي سرپرستي شوند. در صورتي كه اين مسائل تأمين شده باشند ، ممكن است براي مديريت دادن انگيزه هاي مالي و انگيزه هاي ديگر به كارگران براي ترغيب بيشتر آن ها به رعايت ايمني مفيد باشد. از نقطه نظر صرفاً اقتصادي ، دادن پاداش به كارگران جهت كاهش زيان هاي مالبي ناشي از حوادث شغلي ، منطقي است ، همان طور كه شركت هاي بيمه ميزان حق بيمه رانندگان محتاط يا شركت هايي را كه ميزان حوادث مربوط به آن ها كم تر از متوسط آن رشته از فعاليت باشد ، كاهش مي دهند. بايد تأكيد كرد كه هيچ گاه پاداش هاي ايمني نمي توانند جاي طراحي و اجراي برنامه هاي ايمني را بگيرند، و فقط وقتي كه مديريت تمام مسئوليت هاي خود در قبال ايمني و بهداشت را انجام داده باشد بايد مورد توجه قرار گيرند. آگاهي به اين مسأله كه مديريت از بالا تا پايين به دقت و فعالانه به ايمني علاقه مند است، خود مشوق ديگري براي كارگران است. به علاوه اگر در ارتقاء ها سابقه خوب رعايت ايمني مورد توجه قرار گيرد ، انگيزه قوي ديگري ، به ويژه براي سركارگران و سرپرست ها ، خواهد بود.
از سوي ديگر، اگر ايمني هميشه در توليد كم اهميت باشد، طرح هاي انگيزشي بر كاهش ميزان حوادث يا تأثير كمي داشته و يا حداكثر به عنوان مسائل تفنني در كنار فعاليت جدي مؤسسه نگريسته خواهند شد.
پس از رعايت و انجام شرايط مذكور هنوز مي توان در باره شكل يك طرح انگيزشي بحث كرد. عقايد و تجربيات بسته به كشور و كارخانه يا كارگاه فرق مي كنند. به طور كلي اين طرح ها مي توانند بر اصول زير قرار داشته باشند :
الف ) پاداش براي كاهش دفعات حوادث ؛ يا
ب ) پاداش براي كمك مثبت به تأمين ايمني از طريق ارائه پيشنهادها ، طراحي وسايل ايمني جديد يا پيشرفته ، و غيره.

No comments: