Sunday, January 10, 2010

پله هاي برقي Esclator

پله برقي يك راه پله پيوسته متحرك است كه توسط يك موتور الكتريكي به حركت در مي آيد و جابه جايي افراد را به طرف بالا و يا پايين انجام مي دهد. پله هاي برقي در مكان هايي مورد استفاده قرار مي گيرند كه انبوهي از افراد بخواهند حركت كنند. مانند ساختمان هاي تجارتي ، فروشگاه هاي بزرگ ، ايستگاه هاي راه آهن و ايستگاه هاي زيرزميني مترو. پله هاي برقي بهترين و مناسب ترين جهت هدايت حركت مردم در مسيرهاي تعريف شده از يك طبقه به طبقه ديگر است ( از سطحي به سطحي ديگر ) . ظرفيت نظري پله هاي برقي ، تعداد نفر در 5 دقيقه ، در 3 حالت عرض و سرعت هاي مختلف طبق جدول زير است :
اين ظرفيت ها ممكن است در حداكثر زمان مصرف و در زمان هاي كوتاه اتفاق بيفتد ، ولي در مجموع ظرفيت كلي از 70 درصد اين مقادير تجاوز نمي كند.
ايمني عمومي
انواع مختلف حوادث ممكن است در زمان استفاده از يك پله برقي اتفاق بيفتد و در جهت حفظ افراد است كه قواعد ايمني براي اين نوع وسايل مبتني بر CIRA وضع شده كه راهنمايي است براي پله هاي برقي و توسط ILO در سال 1976 چاپ شده و به وسيله گروهي از كارشناسان CEN تهيه شده است.
پله هاي برقي شامل زنجيره اي از پله هاي به هم پيوسته هستند كه توسط ماشيني كه با موتور به چرخش در مي آيد توسط دو غلطك زنجيري كه در هر دو قسمت نصب شده اند به حركت در مي آيند. پله ها توسط غلطك هايي كه در مسير نصب شده اند هدايت مي شوند به گونه اي كه پله در قسمتي كه بايد مورد استفاده قرار گيرند به حالت افقي در آيد. در ورودي و نيز در بخش خروجي پله ها ، و در يك فاصله 8/0 تا 10/1 متري ، بسته به سرعت و زاويه خيز پله ها ، تأمين سطح افقي از تعدادي از پله ها توسط هادي ها انجام مي شود.
در بالاي هر طارمي و يا نرده يك دست انداز به ارتفاع 8/0 تا حداكثر 1/1 متر نصب مي شود كه موازي با پله ها حركت مي كند و سرعت آن اساساً بايد با سرعت پله ها يكي باشد. دست انداز در هر بخش انتهايي پله ها و در قسمتي كه پله ها به حالت افقي در آمده اند. بايد حداقل 3/0 متر بيشتر از پايان محل كار پله ها ادامه يابد و پايه اصلي پله برقي شامل دست انداز نيز 6/0 متر بيشتر بايد ادامه يابد. دست انداز بايد در ورود به بخش اصلي پله برقي ( پايه اصلي ) در ارتفاع كمي از كف قرار گيرد و بايد در اين قسمت داراي حفاظ و كليد ايمني جهت توقف دستگاه در حالاتي كه انگشت و يا دست در آن گير مي كند بوده باشد.
ساير موارد خطرناك حادثه ساز در اثر فاصله لازم بين بدنه و پله و طارمي ها مي باشد، همين طور بين پله ها و دندانه ها ( شانه ها ) و بين قسمت عمودي پله ها و كف پله ها ، كه اين آخري بيشتر و بخصوص در جهت بالا و در قسمت انحناي جايي كه يك حركت نسبي بين پله هاي متوالي وجود دارد اتفاق مي افتد. نصب گيره و زير نبودن قسمت هاي عمودي پله ها مي تواند از اين خطر جلوگيري كند.
مردم ممكن است با كفش هايشان خلاف طارمي سر خورده و حركت كنند كه اين حالت ممكن است باعث گير كردن و تله افتادن در وقتي كه پله ها حالت مسطح به خود مي گيرند شود.
شيب پله برقي نبايد بيشتر از 30 درجه باشد مگر وقتي كه ارتفاع 6 متر يا كمتر و سرعت در طول شيب حداكثر 5/0 متر در ثانيه باشد، 35 درجه مجاز مي باشد.
موتورخانه و بخش هاي رفت و برگشت بايد فقط براي پرسنل تعميرات و نگهداري به راحتي قابل دسترس باشد. اين فضاها مي توانند داخل خرپا و يا مستقل باشند. ارتفاع مفيد بايد 8/1 متر باشد ( سر پوشيده باشد ) و فضاي كافي جهت كار به صورت ايمن در دسترس باشد. ارتفاع مفيد بالاي پله ها در هر حال نبايد از 30/2 متر كمتر باشد و در جايي كه خطر حادثه و زخمي شدن در تقاطع كف ها وجود دارد يك مثلث بدون روزنه با ارتفاعي نه كمتر از 3/0 متر بايد نصب گردد. معمولاً شروع ، توقف و يا حركت معكوس راه پله بايد فقط توسط كاركنان مجاز انجام گيرد. شروع اتوماتيك همراه با عبور افراد در حالت هاي خاص مجاز مي باشد بدين معني كه پله برقي قبل از رسيدن فردي به آن شروع به حركت كند. پله برقي بايد مجهز به يك سيستم كنترل و بازرسي براي زمان تعميرات و بازبيني باشد.

1 comment:

محمد MHM said...

سلام دوست عزيز
وبلاگ جالب شما هم لينك شد...