Sunday, January 17, 2010

اصول و روش هاي نصب كابل هاي زميني - بخش دوم

نصب كابل در داخل كانال خاكي
الف – براي نصب كابل ها در داخل كانال خاكي ابتدا بايد كانال مورد نظر با ابعاد مشخص شده در نقشه مربوط حفر و كف آن به ضخامت 10 سانتي متر ماسه ريزي و كابل ها بر روي آن خوابانده شود ، آنگاه ، روي كابل ها نيز با 10 سانتيمتر ماسه نرم پوشانيده و يك نوار پلاستيكي خبر دهنده كه بر روي آن عبارت (( توجه مسير كابل )) نوشته شده بر روي آن كشيده شود و سپس به منظور محافظت كابل يك رديف آجر به عرض 22 سانتيمتر ، يا يك رديف بلوك سيماني بر روي نوار مزبور چيده و سپس روي آن خاكريزي و كوبيده شود.
ب- عرض كانال حفر شده به منظور نصب كابل هاي زير زميني بستگي به تعداد كابل هايي خواهد داشت كه در مجاورت هم قرار مي گيرد. همچنين ، عموق كابل از سطح زمين بستگي به تعداد كابل هايي دارد كه روي يكديگر قرار مي گيرد. معذالك فاصله بالاترين كابل فشار ضعيف زير زميني از سطح زمين ، در زير سطح تمام شده پياده رو نبايد از 70 سانتيمتر كمتر و در زير سطح خيابان نبايد از يك متر كمتر باشد.
پ- اگر تعداد كابل هاي مورد لزوم براي نصب در داخل كانال خاكي زياد باشد بهتر است به جاي قرار دادن كابل ها بر روي يكديگر، كابل ها پهلوي هم كشيده شود. حداقل فاصله كابل هاي زير زميني از يكديگر در صورتي كه دو كابل هم ولتاژ باشد بايد برابر 10 سانتيمتر و در صورتي كه يك كابل ، كابل فشار ضعيف و ديگري كابل فشار قوي يا كابل جريان ضعيف ( دو كابل مجاور با ولتاژ متفاوت ) باشد بايد 30 سانتيمتر در نظر گرفته شود ، ( منظور از فاصله دو كابل فاصله هوايي بين آن دو مي باشد. ) در مواردي كه چند كابل به موازات يكديگر در يك سطح افقي كشيده مي شود بايد ضمن رعايت فواصل مجاز ، تمامي سطح كابل ها با آجر پوشيده شده و در مورد كابل هاي جانبي، حداقل نصف طول آجر از مركز كابل به سمت خارج قرار گيرد. ت – جزييات و ابعاد كانال خاكي و فاصله بين كابل ها در شكل زير نشان داده شده است.
ث- در مواردي كه كابل فشار ضعيف و كابل فشار قوي در يك كانال خاكي زير زميني نصب مي شود بايد كانال به شكل پله اي ( دو بستر متفاوت ) حفر و كابل فشار قوي در بستر پاييني و كابل فشار ضعيف در بستر بالايي خوابانده شود. بديهي است كليه اصول و روش هاي مربوط به نصب كابل هاي فشار ضعيف و قوي در مورد هر كدام از كابل هاي مذكور بايد دقيقاً رعايت شود.
ج- در محل هايي كه كابل از زير جاده و يا سطح سخت عبور مي كند بايد لوله محافظ يك يا چند سوراخه از جنس پلاستيك صلب، سيمان ازبست، سيمان يا فولاد ، در عمق حداقل يك متر از سطح جاده و يا سطح سخت قرار گرفته و كابل از داخل آن بگذرد. قطر سوراخ لوله ها بايد حداقل 5/1 برابر قطر خارجي كابل مربوطه باشد. در محل هاي خروج كابل از داخل لوله، بايد براي حفاظت كابل در برابر ساييدگي ناشي از تماس با لبة لوله نوعي بالشتك براي آن در نظر گرفت. چ- در صورتي كه محل خواباندن كابل ، زمين شوره زار بوده، يا امكان وجود حشرات مذي مانند موريانه و غيره باشد استفاده از كابل NYY به هيج وجه مجاز نبوده و بايستي كابل NYCY يا NYCWY به كار برده شود.
ح- كابل هايي كه بدون هيچ نوع حفاظت مكانيكي اضافي مستقيماً در زمين دفن مي شود بايد داراي پوشش يا زره فلزي و غلاف محافظ باشد. كابل هايي كه با استفاده از حفاظت مكانيكي اضافي ( آجر يا دال بتوني ) در زمين دفن مي شود بايد داراي غلاف محافظ باشد. مسير اين گونه كابل ها بايد به نحوي علامت گذاري شود كه در صورت كند وكاو بعدي ، محل آن مشخص باشد.
خ- پيمانكار موظف است كه قبل از شروع به حفر و كندن كانال خاكي كليه نقشه هاي تأسيساتي اجراء شده قبلي در محوطه عمليات خود را از دستگاه هاي اجرايي مربوطه دريافت و با توجه به آن اقدام به حفر كانال كند به طوري كه هيچ گونه لطمه اي به تأسيسات موجود وارد نشود.
د- هنگام حفر كانال خاكي براي نصب كابل ها بايد آسفالت يا سيمان يا پوشش ، كنده شده و در يك سمت گودال در فاصله حداقل يك متري انباشته شود تا هر گونه فعاليت آزاد براي خواباندن كابل امكان داشته باشد. همچنين ، ساير مواد خاكبرداري شده ( يعني خاك و غيره ) در سمت ديگر گودال و در فاصلة حداقل 3/0 متري انباشته گردد نا كارگران از لغزش و افتادن در گودال در امان باشند.
ذ- در مواردي كه به منظور خواباندن كابل ها قسمتي از جاده آسفالته يا پياده رو بايد خاكبرداري شود پيمانكار موظف است پس از تكميل كار كابلكشي جاده آسفالته يا پياده رو را تعمير و به حالت اول برگرداند.

No comments: