Friday, January 15, 2010

اصول و روش هاي نصب كابل هاي زميني - بخش اول

در هنگام نصب كابل هاي زميني اصول زير بايد كاملاً مد نظر بوده و رعايت شود :
الف ) حداقل فاصله بين كابل فشار ضعيف ، يا فشار قوي و يا جريان ضعيف زير زميني از لوله هاي گاز ، بخار ، آب ، و سوخت بايد برابر 30 سانتي متر باشد.

ب ) در مواردي كه كابل با كابل ديگر ( به خصوص كابل هايي با فشار متفاوت ) يا لوله هاي گاز و آب و غيره تقاطع داشته باشد بايد از يك لوله محافظ با قطر متناسب با قطر كابل و طول حداقل يك متر استفاده نموده و كابل از داخل اين لوله محافظ عبور نمايد. در اين گونه موارد و يا هنگامي كه كابل از زير جاده و يا سطح سخت عبور مي كند بايد يك لوله محافظ اضافي خالي به منظور كابل كشي هاي آينده پيش بيني شود و در وسط اين لوله مفتول گالوانيزه نمره 4 كه طول آن در هر طرف يك متر بيش از طول لوله فوق الذكر باشد قرار داده شود ، در محل ورود و خروج كابل از لوله بايد كابل را به وسيلة ريختن خاك كوبيده يا ماسه نرم در زير آن محافظت كرد.
پ ) براي خواباندن كابل ها بايد از ميزان درجه حرارتي كه كابل مي بايست تحت آن كشيده شود اطمينان حاصل نمود. اگر كابل قبل از خواباندن احتياج به گرم كردن نداشته باشد بايد ميزان درجه حرارت بر حسب جدول درجه حرارت كابل كشي رعايت شود. به عنوان مثال كابل نوع پلاستيكي ( PVC ) نبايد در زمستان كه درجه حرارت كمتر از صفر درجه سانتيگراد است كابل كشي شود. در صورت سرد بودن مي توان قبلاً قرقره كابل را براي مدت حداقل 72 ساعت در اطاق يا انباري كه دماي آن از 20 درجه سلسيوس كمتر نباشد قرار داد يا با استفاده از وسايل مخصوص گرم كردن كابل آن را گرم نمود و سپس فوراً مورد استفاده قرار داده و خوابانيد. روش ديگر براي گرم كردن كابل عبارت است از اتصال آن به جريان برق و ايجاد حرارت بوسيله عبور برق از كابل مذكور. بديهي است كه پس از نصب كابل ، درجه حرارت محيط مي تواند به 30- درجه سانتي گراد هم برسد بدون آن كه به كابل صدمه اي بزند. ت ) تغيير جهت كانال هاي كابل ها بايد به نحوي باشد كه با شرايط مربوط به خم كردن كابل ها مطابقت كند. تعداد كابل هايي كه در داخل هر كانال نصب مي شود بايد چنان تعيين شود كه بازديد و تعويض آن به سهولت امكان پذير باشد.
ث ) حداكثر تعداد كابل هاي داخل كانال ، مجرا و يا لوله بايد به نحوي تعيين شود كه كشيدن آن به آساني ميسر باشد. با توجه به اين اصل توصيه مي شود كه قطر داخلي مجرا ، كانال يا لوله مساوي يا بيشتر از 5/1 برابر قطر كابل يا دسته كابل هاي كشيده شده در داخل آن باشد. ج ) در مواردي كه كابل از داخل تجهيزات يا تأسيسات فلزي عبور مي كند ، هر يك از سوراخ ها بايد داراي انحناهاي لازم با بوشن هاي مناسب باشد تا از ايجاد خراشيدگي در كابل جلوگيري به عمل آيد.
چ ) در مواردي كه لوله كشي ها و مجاري كابل در نقاط انتهايي خود در معرض تغييرات زياد درجه حرارت قرار مي گيرد، مانند تأسيسات سرد و سردخانه ها و يا تجهيزات حرارتي يا تجهيزاتي كه در دماي بالا كار مي كند بايد قسمت مناسبي از لوله كشي يا مجاري كابل به نقطه تبديل اختصاص داده شده و از گردش هوا بين قسمت هاي گرم تر و قسمت هاي سردتر جلوگيري به عمل آيد. اتصال هاي انبساط بايد براي جبران انبساط و انقباض حرارتي ، در مواردي كه لازم است ، پيش بيني شود.
ح ) در موقع نصب يا كشيدن كابل بهتر است تنش و كشش بر روي هادي ها وارد شود نه پوشش خارجي آن. در تأسيساتي كه كابل هاي آن به طور دايم تحت نيروي كشش قرار مي گيرد استفاده از كابل هايي مجهز به سيم مهار يا مشابه آن كه بتواند نيروي كشش را تحمل كند توصيه مي شود.
خ ) كابل كشي با دستگاه هاي مخصوص بايد با توجه به نيروي كشش مجاز كابل مورد نظر انجام شود.
د ) كابل هايي كه به تجهيزات قابل حمل يا متحرك وصل مي شود بايد در نقطه اتصال به دستگاه به نحوي بسته و محكم شود كه هيچ نيرويي به ترمينال هاي كابل وارد نشده و از كوتاه شدن و يا عقب رفتن عايقبندي يا غلاف كابل جلو گيري به عمل آيد. در صورتي كه كابل شامل هادي حفاظتي نيز باشد طول آن بايد به قدري باشد كه در صورت خراب شدن وسيله بستن كابل ، وارد شدن نيرو به ترمينال هادي حفاظتي بعد از ترمينال هاي هادي هاي برقدار ممكن گردد. وسيله بستن كابل بايد برقدار نبوده و به نحوي ساخته شده باشد كه هيچ نوع خرابي مكانيكي در كابل بسته شده به وجود نياورد.
ذ ) همه خم هاي كابل بايد به نحوي انجام داده شود كه هيچ نوع خرابي به خود كابل وارد نشود. به استثناي مواردي كه به نحوي ديگر در مقررات مربوطه به كابل ذكر شده باشد ، در تأسيسات نصب ثابت حداقل شعاع داخلي هر نوع خم به شرح زير خواهد بود :
- كابل هاي با روپوش فلزي ( زره – غلاف سربي- هادي هم مركز ) ( r = 9( D+d

- كابل هاي با غلاف آلومينيومي r =15D
- كابل هاي با عايقبندي معدني و غلاف مسي r =5D
- كابل هاي فاقد هر نوع روپوش فلزي ( r = 8( D+d
كه در آن D قطر خارجي كابل ، d قطر بزرگترين رشته كابل و r حداقل شعاع داخلي هر خم مي باشد ، در صورتي كه مقطع هادي به فرم قطاع ( Sector ) باشد


در نظر گرفته خواهد شد ، كه در آن A سطح مقطع هادي مي باشد.
ر ) كليه كابل هاي داخل و خارج ساختمان بايد يك تكه بوده و از كاربرد مفصل دو راهي در وسط خط خودداري شود. استفاده از دو راهي در موارد استثنايي پس از تأييد دستگاه نظارت مجاز خواهد بود.

No comments: