Friday, January 15, 2010

حيوانات مزاحم كه كار ايستگاه هاي فشار قوي را مختل مي كنند- بخش اول

با تشكر از آقاي مهندس خالقي از كارشناسان برق منطقه اي زنجان
ايستگاه هاي فشار قوي از جمله مهمترين بخش هاي صنعت برق كشور است كه براي تنظيم ولتاژهاي مختلف برق درنقاط گوناگون مملكت مورد بهره برداري قرار مي گيرند .
سهم غالبي از ايستگاههاي فشار قوي كه جهت انتقال انرژي الكتريكي و تبديل سطوح ولتاژ مختلف در دنيا وجود دارند به صورت Out door و درمحيطي متأثر از شرايط اقليمي باز ، طراحي و ساخته ميشود . پيكر بندي و موقعيت تجهيزات داخلي ايستگاه هاي فشارقوي و همچنين موقعيت قرارگيري آنها در شرايط جغرافيايي و آب و هوايي مختلف ، بسيار متفاوت و كسترده است . اما معمولادر تجهيزات فشار قوي استفاده شده در سيستم قدرت از ايزولاتورهايي از جنس پليمر يا چيني كه جهت ايجاد فواصل عايقي جلوگيري از خزش و آرك (جرقه) بين هادي و باسبارهاي حاوي ولتاژ ( قسمتهاي زنده و تحت تانسيون) و زمين ( پتانسيل صفر) استفاده شده است . اگرچه ايرولاتورها و يا بوشينگ هاي فاصله عايقي مناسب ( در ولتاژ عملكرد و شرايط SIL وBIL) ايجاد مي كنند اما نمي توانند فاصله مناسبي براي حذف و جلوگيري از ايجاد پل الكتريكي به علت برقراري تماس مابين جثه بسياري از حيوانات مجاور با قسمتهاي ولتاژدار سيستم با زمين حفاظتي ، ايجاد كنند . پل الكتريكي ايجاد شده توسط حيوانات معمولاً در سطح ولتاژ پائين ( سطح توزيع) در پست ها و درمحدوده ولتاژي 36-12 كيلوولت اتفاق مي افتد .
گزارش هاي تهيه شده از سوانح و خروجي هاي ناخواسته كه سبب ساز آن حيوانات و موجودات زنده هستند ، سهم بسزائي در مشكلات ايجاد شده در سيستم هاي الكتريكي داشته و انديس هاي قابليت اطمينان سيستم را متاثر ساخته وحالت پيوستگي كاركرد آن را تحت الشعاع قرار مي دهد و بايد به دنبال راهكارهاي جهت كاهش اين مساله بود از اثر اتصالي كه موجودات زنده باعث بوحود آمدن آن مي شوند تريپهاي ناخواسته و مزاحم است . اين مسئله سبب اسيب ديدن عايقي جيني ادوات و تجهيزات موجود در ايستگاههاي فشار قوي به طور كلي بوشينگ ها و ايزولاتورها مي شود با توجه به تحقيقات انجام شده در غرب حاكي ازاين مطلب است كه‌اسيب ديدن بوشينگ هاي ولتاژ پائين و فشار متوسط و خسارت مالي متوسط ناشي از آن درحدود 2000 دلار به ازاي هر بوشينگ است . حتي ممكن است سبب آسيب ديدن ترانسفورماتورها – با هزينه هاي ميليون دلاري شود .
همچنين اين امر ميتواند با ايجاد محدوده ريسك و ايجاد خطاهاي فاجعه آميز مانند خروج روغن از تجهيزاتي مانند ترانسفورمر به دليل عملكرد رله بوخهلتس و حتي تركيدن و انفجارو سوختن ادوات به سبب خطاهاي الكتريكي سهمگين شود . خسارت ناشي از خروج ادوات هدايتگر انرژي در مسير حيوانات با قسمتهاي تحت تانسيون نيز ارقام بسيار بالايي است . بسياري از صنايع سنگين مانند صنايع كاغذسازي ، چيني سازي ، ذوب فلزات ، سراميك ، شيشه و پتروشيمي و صنايع خودرو سازي از پروسه هاي بسيار حساس – نسبت به قطعي ولتاژ و خاموشي – استفاده مي كنند مه اگر با قطعي ولتاژ روبرو شوند بايد زمان و هزينه بالايي جهت برگرداندن پروسه توليد به مرحله قبل از قطع شدگي ولتاژ متحمل شوند تا شرايط توليد محصول آنهات به وضعيت نرمال و عادي خود برسد . ازدياد سيستم هاي مبتني بر رايانه و كنترلرهاي ديجيتالي قابل برنامه ريزي (PLC) و ساير سيستم هاي الكتريكي حساس ، براي كاركرد مطمئن خود به مقوله خاموشي و قطعي ولتاژ ، حساس هستند .

No comments: