Friday, January 1, 2010

برنامه ريزي ها بايد بر مبناي مديريت ريسك پايه ريزي شود

به گزارش خبرنگار نشريه پيام نيرو ، علي آبادي معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به اهميت برنامه ريزي ها كه بايد بر اساس مديريت ريسك و به صورت سازمان يافته در يك سازمان پيشرو پايه ريزي و توسعه يابد گفت : صنعت برق از جمله بخش ها و دستگاه هاي اجرايي است كه خدمات آن توقف پذير نبوده و پيوسته بايد داراي آمادگي لازم باشد تا به محض وقوع حوادث طبيعي و غير طبيعي بتواند در كوتاه ترين زمان و به بهترين وجهي خدمات رساني به مردم را تجديد نمايد.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اين مطلب كه كوچكترين حادثه در شبكه برق كشور خسارات وسيع و جبران ناپذيري بر جاي خواهد گذاشت اظهار داشت : دقت و داشتن سازمان عملياتي در بخش صنعت برق بسيار مهم است و حوادث بايد هميشه پيش بيني و آمادگي لازم براي مقابله با آن كسب شود.
علي آبادي با اشاره به سرعت تكنولوژي در عصر فناوري گفت : سياست گذاري ها بايد بر اساس رشد و توسعه ارتقاء يافته و با توجه به سرعت تبادل اطلاعات و جهيزاتي كه در اختيار داريم ، بحران ها را مدل كرده و همواره براي هر بحران يك سناريو تدوين و پيش بيني كنيم.
وي خاطر نشان كرد : يك سازمان ياد گيرنده و توسعه يافته بايد با تدبير و برنامه ريزي لازم ، اطلاعات را بصورت سازمان يافته و تحت مدل هاي مشخصي به كاركنان خود آموزش دهد تا اين اطلاعات از بالاترين تا پايين ترين سطح سازمان و بالعكس انتقال يافته و بصورت مداوم در جريان باشد.
مديرعامل شركت توانير نيز با اشاره به حسايت تأمين برق منطقه تهران گفت : پايداري شبكه برق تهران بسيار حائز اهميت بوده و اين مانور ارتقاء سطح آمادگي را در برق منطقه اي تهران بدنبال داشته و كنترل و مديريت حادثه را افزايش مي دهد.
بهزاد در ادامه افزود : سيستم هاي مخابراتي و ديسپاچينگ ، نيروگاه ها ، خطوط انتقال انرژي ، بخش هاي حساسي هستند كه در يك مانور مورد آزمايش قرار مي گيرند. وي با اشاره به مانور پست 63/230 كيلوولت شيخ بهايي اظهار داشت : در انجام اين مانور وقوع يك حادثه فرضي و مشكلات فراروي آن را پيش بيني كرديم تا آمادگي لازم را براي تأمين برق مردم در زمان بحران داشته باشيم.
مديرعامل برق تهران نيز با بيان اهميت اجراي مانور به عنوان يك روش مناسب براي تمرين فعاليت هاي عملياتي گفت : بر اساس اعلام شرايط اضطراري توسط شوراي عالي مديريت بحران ، برق تهران نيز به موازات ديگر دستگاه هاي اجرايي كشور برنامه هايي را براي مقابله با وقوع حوادث طبيعي تدوين نموده تا آمادگي لازم را در شرايط بحران داشته باشد.
فتاح قره باغ با اشاره به تشكيل ستاد مديريت بحران در اين شركت افزود : انجام مانورهاي مديريت بحران در شبكه انتقال و فوق توزيع در اين ستاد، مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته و سناريوي بي برق شدن و خاموشي پست هاي 230 كيلوولت مشيريه ، سيار دماوند و شيخ بهايي و پست هاي فوق توزيع، طراحي و در طي مدت يك هفنه بدون كمترين آسيب به مشتركين به مرحله اجرا در آمد.
وي با اشاره به اجراي موفقيت آميز اين مانورها گفت : در صورت وقوع حادثه و بروز خاموشي ، پيش بيني هاي لازم انجام گرفته و شبكه برق تهران بصورت هوشمند در حالت كنترل قرار دارد. مديرعامل برق تهران خاطر نشان كرد : با توجه به اينكه شبكه برق تهران از طريق 27 خط انتقال به شبكه سراسري برق متصل مي باشد ، به محض وقوع شرايط بحراني توسط استان هاي معين پشتيباني خواهد شد.
منبع : ماهنامه اختصاصي وزارت نيرو – شماره 172- آبانماه 1388

No comments: